Wat is een contentkalender?
Home > Wat is een contentkalender?

Wat is een contentkalender?

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender, of contentplanning, is een handige methode om je content vooruit te plannen, week na week. Het is een handig hulpmiddel om geordend te blijven en ervoor te zorgen dat je altijd nieuwe en boeiende content hebt om met je lezer te delen. Organisaties gebruiken vaak een Excelbestand, Google Spreadsheet of Google Calandar om hun contentkalender te beheren.

Waarom een contentkalender gebruiken?

Een contentplanning is handig hulpmiddel om je content te organiseren en strategisch in te zetten. Hier een aantal redenen waarom organisaties en contentmakers vaak met een contentkalender werken:

  • Organisatie en afstemming: een contentkalender helpt bedrijven om hun marketing georganiseerd te houden en de content af te stemmen op behoeften van hun potentiële klanten. Het zorgt voor een gestructureerde aanpak
  • Gerichte campagnes: met een contentplan kun je het hele jaar door gerichte campagnes creëren die aansluiten bij verschillende seizoenen, feestdagen of trends.
  • Consistentie: door een kalender te gebruiken voorkom je dat je publiek de ene maand wordt overspoeld met advertenties en promoties, terwijl ze de volgende maand niets meer van je horen.
  • Optimale zichtbaarheid: goeie content vraagt veel tijd en moeite om te creëren, en het verdient de juiste aandacht. Een goede planning zorgt ervoor dat je content p het juiste moment wordt gepubliceerd, waardoor de waarde nog hoger wordt.

Kortom, een contentplanning is een strategisch instrument dat helpt om je content effectiever te verspreiden.

 

Hoe maak je een contentkalender?

Voordat je begint met het maken van een contentkalender, zijn er een paar belangrijke dingen om over na te denken. Ten eerste, bedenk wat je wil bereiken met je content die je gaat maken. Dit zal je helpen te beslissen welke content je wanneer moet delen. Het is ook belangrijk om realistische te zijn. Stel geen doelen die te moeilijk zijn om vol te houden. Het is beter om consistent te zijn dan te veel willen doen. Denk daarnaast ook goed na over de onderwerpen die je wilt delen, op welke platformen je iets wil delen en hoe vaak je iets wil delen.

Als je dit hebt bedacht, ga dan samen met je team sparren en samen ideeën bedenken voor de specifieke onderwerpen. Laten neem je deze informatie mee bij het maken van de contentkalender.

Wat staat er in een contentkalender?

  • Titel en onderwerp: dit geeft aan waar de content over gaat en wat mensen kunnen verwachten.
  • Eindverantwoordelijke: wie is de verantwoordelijke voor het maken van de content?
  • Status: hiermee kun je bijhouden waar de content zich bevindt in het productieproces, zoals concept, in bewerking, gereed
  • Deadline: wanneer moet de content klaar zijn om te worden gepubliceerd?
  • Publicatiedatum: op welke datum wordt de content daadwerkelijk gepubliceerd?

Een contentkalender bevat ook nog andere belangrijke informatie:

  • Type content: is het een blog, podcast, een video of iets anders?
  • Socialmediakanalen: op welke socialmediaplatformen ga je de content delen?
  • Takenverdeling: wie in het team is verantwoordelijke voor welke taken?
  • Doel van de content: wat wil je bereiken met deze content? Wil je informatie delen, betrokkenheid vergroten, leads genereren of iets anders.
Online
Patrick | De Social Studio X

Chat nu met Patrick

Hi, Patrick hier! Wij ondersteunen meerdere van onze opdrachtgevers maandelijks op het gebied van Online Marketing.

Benieuwd hoe wij Online Marketing in zouden zetten voor jouw bedrijf? Stuur me een berichtje!