Wat is social media marketing?
Social media marketing is het promoten van je product of dienst via verschillende social media kanalen. Echter, social media marketing gaat verder dan alleen je dienst op social media te zetten. Het is net als doorsnee marketing van belang om een strategie te hebben die concurrenten van jouw bedrijf niet hebben en die aansluit bij jouw doelgroep.
De uitvoering van social media marketing is dus bij geen enkel bedrijf hetzelfde. Wat veel bedrijven doen is dat ze hun volgers een ‘’kijkje in de keuken’’ geven of dat ze foto’s van het personeel delen. Je denkt nu vast: ‘’Dat levert niks op voor mij.’’, maar zeg dat niet te snel. Als je social media marketing koppelt aan je bedrijfsdoelstellingen, dan kunnen deze manieren van content daadwerkelijk helpen bij de groei van jouw bedrijf. Ieder bedrijf kan met social media groeien; 80% van de wereldpopulatie zit immers op social media.
Wat betekent social media marketing uitbesteden?
Social media marketing is dus het promoten van je product of dienst via verschillende social media kanalen. Als je social media marketing uitbesteedt, dan wordt hiervoor gezorgd door een extern iemand of bedrijf. Deze partij streeft ernaar om zoveel mogelijk resultaat te behalen binnen het budget dat hiervoor beschikbaar gesteld wordt. De Social Studio zorgt er bijvoorbeeld voor om meer resultaat te behalen door content creatie, fotografie, webcare, interactie, hashtagonderzoeken, doelgroeponderzoeken en advertising uit handen te nemen.
Social media marketing & content creatie
De keuze is reuze als het gaat om social media kanalen. En per kanaal zijn er talloze manieren van content creatie mogelijk. Nadat je kanalen hebt gekozen moet je na gaan denken over wat voor content je wil gaan maken. Contentmarketing is een aantal jaren geleden ontzettend populair geworden in de wereld van zoekmachine optimalisatie (SEO), maar ook op social media is alles wat je ziet content. Door contentmarketing zo in te richten dat het perfect past bij je social media marketingstrategie, is jouw bedrijf aanwezig op de momenten dat je doelgroep en potentiële klanten naar je opzoek zijn.
Een waardevolle social media marketingstrategie
Tegenwoordig spreken we in marketingland steeds meer van waardevolle content. Dit wil zeggen dat je als bedrijf content aan je volgers biedt waar ze ook letterlijk (en soms direct) wat aan hebben. Jij bent de expert in jouw werkgebied en dat moet je laten zien. Althans dat is het doel van waardevolle contentmarketing; autoriteit claimen. Deze trend is niet alleen meer relevant bij zoekmachine optimalisatie, maar ook op social media. Het hangt natuurlijk per social mediakanaal af wat voor content je kan en gaat maken.
Facebook is in Nederland met meer dan 11 miljoen gebruikers, het grootste social media platform. Dat is ook waarom Facebook bijna in elke social media strategie terugkomt. Goed om te weten is dan ook dat elke doelgroep op Facebook zit. Je bedrijf op Facebook? Dat is zeer gemakkelijk. Je kunt eenvoudig een bedrijfspagina aanmaken die je vervolgens in kunt richten volgens allerlei verschillende templates. Zo heb je verschillende thema’s voor winkels die producten verkopen, bureaus die diensten aanbieden of non-profit organisaties.
Op Facebook is er de mogelijkheid om onbetaalde (organische) berichten en betaalde berichten (advertenties) te plaatsen. Ook is er de mogelijkheid om onbetaalde berichten te promoten. In dat geval wordt het een gesponsord bericht. Op Facebook heb je veel advertising mogelijkheden voor je bedrijf. Je kunt verschillende manieren van targeting proberen en door verschillende mogelijkheden in content kun je makkelijk verschillende boodschappen onder de aandacht brengen. Via Facebook is het mogelijk om Shopping in te stellen. Zo kun je je webshop verplaatsen naar Facebook en vanuit Instagram gaan verkopen.
Instagram is hèt platform voor beeldende content. Daarom is het ook een sterk groeiend social mediakanaal. In Nederland heeft Instagram ruim 4,5 miljoen gebruikers. Het mooie aan Instagram is dat je volgers heel lang vast kunt houden op je profiel als je content bij de doelgroep past. Instagram kan dan ook ontzettend goed bijdragen aan de naamsbekendheid en branding van jouw bedrijf, omdat je je hele merk kunt vertalen naar Instagram. Tekst is bij Instagram dus ook bijzaak, wat bij Facebook juist andersom is. De advertising via Instagram verloopt hetzelfde als via Facebook. Ook via Instagram is het mogelijk om Shopping in te stellen. Zo kun je je webshop verplaatsen naar Instagram en vanuit Instagram gaan verkopen.
Tegenwoordig spreken we in marketingland steeds meer van waardevolle content. Dit wil zeggen dat je als bedrijf content aan je volgers biedt waar ze ook letterlijk (en soms direct) wat aan hebben. Jij bent de expert in jouw werkgebied en dat moet je laten zien. Althans dat is het doel van waardevolle contentmarketing; autoriteit claimen. Deze trend is niet alleen meer relevant bij zoekmachine optimalisatie, maar ook op social media. Het hangt natuurlijk per social mediakanaal af wat voor content je kan en gaat maken.
Mensen kunnen een interesse of een reactie achterlaten op je bericht. Deze interesse is te vergelijken met een like op Facebook. Hoe meer interactie hoe groter het bereik op dit bericht wordt. Dit bereik kan ook vergroot worden door het bericht te promoten in de vorm van een gesponsord bericht.
TikTok
TikTok is een nieuwer social media platform wat ook echt werkt voor bedrijven. Het platform is ervoor gemaakt om snel veel content van oneindig veel content creators te laten zien aan gebruikers. Je weet het misschien al, maar TikTok is 100% gefocust op video. De video’s op TikTok zijn relatief kort, waardoor een gebruiker veel video’s kan bekijken tijdens het bezoek aan de app. Dit zorgt er ook voor dat de kans op TikTok groter is om viraal te gaan dan op andere platformen zoals Facebook en Instagram. Met de inzet van een TikTok-strategie kun jij met je bedrijf dus ontzettend veel uit TikTok halen. Lees meer over het uitbesteden van TikTok marketing.


Voordelen van Social Media
1. Doelgroepbenadering (targeting) gebeurt secuur.
Wanneer je aan de slag gaat met social media marketing, dan wil je vooral in het begin direct resultaat boeken. Met advertising op social media is dat super makkelijk. Je kunt letterlijke elke persoon op social media benaderen, dus ook degene die in jouw doelgroep zit. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is het helder hebben van je doelgroep, zodat je naast de juiste mensen bereiken ook zo efficiënt mogelijk adverteert.
2. Je benaderd extra verkoopkanalen.
In principe is social media niets anders dan een extra (en groot) verkoopkanaal voor je bedrijf. Vooral na de komst van Facebook & Instagram Shopping, kun je echt next level sales genereren via social media. Belangrijk hierbij is wel dat je je productaanbod duidelijk hebt (omschreven).
3. Door meten kom je te weten.
Social media speelt zich online af. Daarom wordt er van alles gemeten waar jij nog niet eens over na had gedacht. Toch zijn deze zogeheten ‘’statistieken’’ super belangrijk in wat je volgende stappen moeten gaat zijn. Ook om te beslissen of social media wat voor jou is of niet.
4. Je merk vertalen naar online is best moeilijk
Zoals je misschien wel weet is het belangrijk dat je het merk van je bedrijf herkenbaar is. Op social media kun je je merk feilloos aan laten sluiten met de rest van je marketinguitingen. Misschien zelfs wel beter, omdat je constant kunt veranderen en aan kunt passen. Daarnaast laat je met de inzet van social media zien dat je erbij hoort.
5. Social media marketing is een van de goedkoopste manieren van uitbesteden van marketing.
Social media marketing is relatief goedkoop. Vooral als je het bijvoorbeeld vergelijkt met tv-reclames. Je hebt namelijk veel sneller resultaat en daarnaast kun je meten wat het met je bedrijf doet als je social media marketing inzet. Ook kun je gerichter je doelgroep bereiken, wat ervoor zorgt dat je veel kosten kunt besparen aan de mensen die je niet wil bereiken.
6. Testen wat wel en niet werkt wordt voor je gedaan
Het mooie aan social media is dat je gemakkelijk kunt testen. Werken lange teksten juist wel of moet ik korte teksten gebruiken? Is video beter dan foto of moet ik toch beide doen? Ook kun je met advertising makkelijk gebruik maken van A/B testen en zo kun je steeds beter adverteren en efficiënter werken, omdat je weet wat je doelgroep triggert.


Adverteren op Social Media
Op elk social media kanaal is het mogelijk om te adverteren. Ieder kanaal heeft hier ook zijn eigen tools voor. Zo heb je voor Facebook en Instagram ‘’advertentiebeheer’’ en heeft LinkedIn ‘’campagnebeheer’’. Met social media adverteren kun je een nieuwe doelgroep aanboren en bereiken en kun je gemakkelijker en sneller meer mensen bereiken.