fbpx Social media uitbesteden? | Al vanaf €150 per maand
Momentje...

Social media uitbesteden? aan het laden...

Social media uitbesteden?

Meer omzet, leads en bereik. Dat klinkt toch als een droom? Door het juist inzetten van social media kan deze droom zomaar werkelijkheid worden. Als je weet wat je doet, kun je social media strategisch inzetten om jouw bedrijfsdoelen te realiseren. En laat dat nou net ons specialisme zijn! De Social Studio ontzorgt bedrijven volledig op het gebied van social media, maar heeft ook alle kennis in huis om jouw bedrijf volledig te ondersteunen op het gebied van online marketing.

Als je ervoor kiest om jouw social media te uitbesteden aan ons, kan jouw bedrijf meekomen met de laatste trends in het constant veranderende social-media-landschap. Social media is allang geen plek meer voor alleen hondenfoto’s of familiekiekjes. Nee, het is big business. Maar dan ook echt BIG!

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

C

U

Wat is social media marketing?

Social media marketing is het promoten van je product of dienst via verschillende social media kanalen. Echter, social media marketing gaat verder dan alleen jouw dienst op social media te zetten. Het is net als bij reguliere marketing van belang om een strategie te hebben die jouw bedrijf onderscheidt van concurrenten en die aansluit bij jouw doelgroep. De uitvoering van social media marketing is dus bij geen enkel bedrijf hetzelfde. Wat we veel zien op social media is dat bedrijven hun volgers een ‘’kijkje in de keuken’’ geven of dat ze foto’s van het personeel delen. Je denkt nu vast: ‘’Dat levert niks op voor mij’’, maar zeg dat niet te snel. Als je social media marketing koppelt aan je bedrijfsdoelstellingen, dan kunnen deze manieren van content daadwerkelijk helpen bij de groei van jouw bedrijf. Ieder bedrijf kan met social media groeien; 80% van de wereldpopulatie zit immers op social media. Waar wacht je nog op?

Social media marketing & content creatie

Als je als bedrijf actief aan de slag wilt met social media marketing, komt ook content creatie om de hoek kijken. Je hebt immers wel iets nodig wat je kunt delen! De keuze is reuze als het gaat om social media kanalen en per kanaal zijn er talloze manieren van content creatie mogelijk. Het belangrijkste waar je rekening mee moet houden bij social media marketing is dat je waardevolle content creëert en verspreidt voor een specifieke doelgroep. Deze manier van marketing heet contentmarketing en is razend populair! Je kunt het niet alleen inzetten voor social media, maar ook voor zoekmachine optimalisatie (SEO) en andere vormen van (digitale) marketing.

Een waardevolle social media marketingstrategie

Tegenwoordig spreken we in marketingland steeds meer van waardevolle content. Dit wil zeggen dat je als bedrijf content aan je volgers biedt waar ze ook werkelijk (en soms direct) wat aan hebben. Jij bent de expert in jouw werkgebied en dat moet je laten zien. Althans, dat is het doel van waardevolle contentmarketing: autoriteit claimen. Deze trend is niet alleen meer relevant bij zoekmachine optimalisatie, maar ook op social media. Het hangt natuurlijk per social mediakanaal af wat voor content je kan en gaat maken. We vertellen je graag wat over de mogelijkheden van de bekendste social mediaplatformen!

Facebook
Facebook is in Nederland met meer dan 7 miljoen dagelijkse gebruikers het grootste social media platform. Dat is ook waarom Facebook in bijna elke social media strategie terugkomt. Goed om te weten is dan ook dat elke doelgroep op Facebook zit. Jouw bedrijf op Facebook? Dat is zo geregeld. Je kunt eenvoudig een bedrijfspagina aanmaken die je vervolgens in kunt richten volgens allerlei verschillende templates. Zo heb je verschillende thema’s voor winkels die producten verkopen, bureaus die diensten aanbieden of non-profit organisaties. Op Facebook is er de mogelijkheid om onbetaalde (organische) berichten en betaalde berichten (advertenties) te plaatsen. Ook is er de mogelijkheid om onbetaalde berichten te promoten. In dat geval wordt het een gesponsord bericht. Op Facebook heb je veel advertising mogelijkheden voor je bedrijf. Je kunt verschillende manieren van targeting proberen en door verschillende mogelijkheden in content kun je makkelijk verschillende boodschappen onder de aandacht brengen. Het is zelfs mogelijk om dynamische advertenties te maken: jij levert een aantal opties aan en Facebook test wat het beste werkt en gebruikt dat. Via Facebook is het ook mogelijk om Shopping in te stellen. Zo kun je je webshop verplaatsen naar Facebook en vanuit Facebook gaan verkopen.

Instagram
Instagram is hèt platform voor beeldende content. Daarom is het ook een sterk groeiend social mediakanaal. In Nederland heeft Instagram ruim 8,5 miljoen gebruikers. Het mooie aan Instagram is dat je volgers heel lang vast kunt houden op je profiel als je content bij de doelgroep past. Instagram kan dan ook ontzettend goed bijdragen aan de naamsbekendheid en branding van jouw bedrijf, omdat je je hele merk kunt vertalen naar Instagram. Waar je bij Facebook veel hebt aan tekst, is Instagram compleet ingericht op beeld. Voorheen was foto hét ding van Instagram, maar inmiddels kun je niet meer om video heen. Reels kunnen door het dak gaan qua bereik en nodigen jouw doelgroep uit om zich te mengen in het gesprek. De advertising via Instagram verloopt hetzelfde als via Facebook. Ook via Instagram is het mogelijk om Shopping in te stellen. Zo kun je je webshop verplaatsen naar Instagram en vanuit Instagram gaan verkopen.

LinkedIn
LinkedIn is nog altijd het zakelijke sociale media platform van Nederland. Dit platform is bij uitstek geschikt voor waardevolle content. Zorg je als bedrijf voor betekenisvolle content en bijpassende hashtags? Dan kan het zomaar zijn dat jouw post veel bereik genereert! Mensen kunnen een interesse of een reactie achterlaten op je bericht. Deze interesse is te vergelijken met een like op Facebook. Hoe meer interactie, des te groter het bereik voor dit bericht. Om jouw content verder te verspreiden, is het ook mogelijk om op LinkedIn te adverteren.

TikTok
TikTok is een nieuwer social media platform wat ook echt werkt voor bedrijven. Het platform is ervoor gemaakt om snel veel content van oneindig veel content creators te laten zien aan gebruikers. Je weet het misschien al, maar TikTok is 100% gefocust op video. De video’s op TikTok zijn relatief kort, waardoor een gebruiker veel video’s kan bekijken tijdens het bezoek aan de app. Dit zorgt er ook voor dat de kans op TikTok groter is om viraal te gaan dan op andere platformen zoals Facebook en Instagram. Met de inzet van een TikTokstrategie kun jij met je bedrijf dus ontzettend veel uit TikTok halen.

Social media marketing uitbesteden?

Wil je de stap zetten om social media marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Wil je meer omzet, leads, bereik en betrokkenheid voor jouw bedrijf? Wil je een concrete social media marketingstrategie voor je bedrijf, maar weet je niet waar je moet beginnen?

Voordelen van social media marketing

Dat social media marketing veel voordelen heeft, staat vast! Welke het precies zijn, vertellen we je graag.

1. Doelgroepbenadering (targeting)
Wanneer je aan de slag gaat met social media marketing, dan wil je vooral in het begin direct resultaat boeken. Met advertising op social media is dat super makkelijk. Je kunt letterlijke elke persoon op social media benaderen, dus ook diegene die in jouw doelgroep zit. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is jouw doelgroep helder voor ogen hebben, zodat jij zo efficiënt mogelijk adverteert.

2. Extra verkoopkanaal waar veel mensen op zitten
In principe is social media niets anders dan een extra (en groot) verkoopkanaal voor je bedrijf. Vooral met de komst van Facebook & Instagram Shopping kun je next level sales genereren via social media. Belangrijk hierbij is wel dat je je productaanbod duidelijk hebt en dat je jouw aanbod aanprijst op een manier die bij de platformen past.

3. Meetbare resultaten
Social media speelt zich online af. Daarom wordt er van alles gemeten waar jij nog niet eens over had nagedacht. Toch zijn deze statistieken super belangrijk in wat je volgende stappen moeten gaat zijn. Ook om te beslissen of social media wat voor jou is of niet.

4. Je merk vertalen naar online
Zoals je misschien al weet is het belangrijk dat je het merk van je bedrijf herkenbaar is. Op social media kun je je merk feilloos laten aansluiten op de rest van je marketinguitingen. Misschien zelfs wel beter, omdat je constant kunt veranderen en aanpassen. Daarnaast laat je met de inzet van social media zien dat je erbij hoort.

5. Marketing via social media in relatief goedkoop
Social media marketing is relatief goedkoop. Vooral als je het bijvoorbeeld vergelijkt met tv-reclames. Je hebt namelijk veel sneller resultaat en daarnaast kun je meten wat het met je bedrijf doet als je social media marketing inzet. Ook kun je gerichter je doelgroep bereiken, wat ervoor zorgt dat je veel kosten kunt besparen aan de mensen die je niet wil bereiken.

6. Testen wat wel en niet werkt
Het mooie aan social media is dat je gemakkelijk kunt testen. Werken lange teksten juist wel of moet ik korte teksten gebruiken? Is video beter dan foto of moet ik toch beide doen? Ook kun je met advertising makkelijk gebruik maken van A/B testen en zo kun je steeds beter adverteren en efficiënter werken, omdat je weet wat je doelgroep aanspreekt. Tegenwoordig kan het nog gemakkelijker, door Facebook en Instagram zelf te laten testen welke content het beste werkt.

7. Simpel in omgang
Iedereen kan social media. De basis in ieder geval. Toch denken nog steeds erg veel mensen dat social media niet voor hen is weggelegd. Waar het pas moeilijker begint te worden is in tools als AdWords en WordPress. Vergeleken met deze tools is social media een makkie! Toch niet op je gemak? Het is ook simpel uit te besteden!

8. Snelheid van social media
Wanneer je iets leuk hebt bedacht en je dit op social media post, is de kans groot dat het in de eerste minuut als mensen uit je doelgroep heeft bereikt. Dit is veel sneller dan wanneer je bijvoorbeeld een reclamebord naast een weg zet. Wie zegt dat mensen dat überhaupt zien? Ook de interactie op social media is veel sneller te zien, wat vervolgens in een kettingreactie weer leidt tot meer interactie.

9. Waardevolle potentiële klanten
Doordat social media zo snel werkt, is het voor jou veel gemakkelijker om actief te zijn op social media. Combineer je die consistentie met content wat je doelgroep ook daadwerkelijk wil zien? Dan creëer je daadwerkelijk potentiële klanten die iets bij je willen kopen. Dat werkt als volgt: Wanneer jij content deelt waar je volgers iets aan hebben, dan blijven ze. Slaag jij erin om dit keer op keer weer te doen, dan gaan deze volgers jou als expert zien. In dat geval heb jij autoriteit geclaimd en zullen volgers veel sneller bereid zijn om jouw product en dienst te kopen.

Nadelen van social media marketing

1. Social media marketing verandert voortdurend
Omdat social media en haar algoritmes voortdurend veranderen, zul je dagelijks bezig moeten zijn met social media marketing om een beetje up-to-date te blijven. Omdat social media bijna dagelijks verandert, verandert ook het algoritme van social mediakanalen dagelijks. Als jij nog een oude strategie hanteert, dan kan dit juist in je nadeel werken. Blijf dus up-to-date.

2. Waak ervoor dat je niet nep overkomt
Social media hebben na vele jaren een beetje een smerig imago gekregen door bedrijven die samenwerkten met influencers die nep zijn. Trap hier dus niet in en gebruik alleen influencers die oprecht met je samen willen werken en wellicht maar 1.000 volgers hebben. Deze influencers zijn kleiner en persoonlijker naar hun eigen volgers toe.

3. Social media zijn openbaar en iedereen kan van alles plaatsen
Social media zijn voor iedereen openbaar en daardoor kan iedereen erop zetten wat hij/zij wil. Hierdoor kunnen ook berichten geplaatst worden die schadelijk zijn voor jouw bedrijf. Dit kunnen bijvoorbeeld negatieve reacties op jouw producten of diensten zijn. Ook kunnen gebruikers een slechte review op je pagina achterlaten. Je kunt dit nadeel redelijk dekken door op deze reviews en berichten te reageren en de problemen op te lossen.

4. Marketing op social media kost veel tijd
Opzetten van je social mediakanalen mag dan misschien peanuts zijn, het inrichten en het succesvol maken ervan duurt in 95% van de tijd enkele jaren. Vooral in het verkrijgen van waardevolle volgers zit veel tijd. Het is dan ook belangrijk dat je met enige regelmaat berichten plaatst. Het liefst per dag, maar drie of vier keer per week is ook prima. Daarnaast is het schrijven en maken van berichten een tijdrovende klus die je per week al gauw 5 uren kan schelen (en dan komen de stories en de interactie er nog bij).

5. Media verspreidt zich snel
Je zult misschien denken: negatieve publiciteit is ook publiciteit. Dan is zeker waar, maar op social media wil dat echt niet! Berichten op social media verspreiden zich zo snel, dat je amper crisismanagement toe kunt passen en dat is zonde.

Hoe maak je een
goed social media bericht?

Naast een doeltreffende social media strategie en een heldere uitvoering, moet je het uiteindelijk ook echt doen. Het begint daarbij bij een social media bericht. Maar hoe maak je die nou succesvol. Wij zetten het voor je op een rij.

Bedenk waardevolle onderwerpen voor content creatie

Een van de belangrijkste dingen bij het maken van een social media bericht is het bedenken van een relevant onderwerp voor je doelgroep. Als je volgers het onderwerp niet interessant vindt, gaan ze ook geen interactie tonen.

Maak een goed passend beeld bij je tekst

1 beeld zegt meer dan 100 woorden. Dat geldt ook voor jouw social media bericht. Ook trekt je met een beeld sneller de aandacht van de lezer/volgers. Je kunt hierbij kiezen voor afbeeldingen of video’s. Met een video kun je in kortere tijd meer uitleggen en is dus ook beter voor je contentstrategie. Denk ook aan de kwaliteit van je beeldmateriaal. Zit er goede audio bij je video? Heb je scherp beeld? Geen spelfouten meer in je video?

Call To Action (CTA)

Het uiteindelijke doel van social media marketing is om meer mensen naar je website te linken of om je producten vaker te verkopen. Daarom is het belangrijk dat je een link aan je bericht toevoegt of naar je biografie verwijst (op Instagram).

Wees zo kort en bondig mogelijk

Mensen zijn tegenwoordig haastig en druk en zullen in de meeste gevallen zo snel mogelijk door willen scrollen. Belangrijk is dus om zo snel mogelijk, zo kort en bondig te zijn. De kans dat lezer dan worden getriggerd en verder zullen lezen is dan veel groter.

Gebruik hashtags

Op vele social mediakanalen kun je gebruik maken van hashtags om je bereik te vergroten. Dit is in principe een gratis boost in je bereikcijfers; gebruik ze dus. Maak verschillende lijsten met grote, middelgrote en kleine (niche) hashtags.

Een aantal social media marketing tips om je op weg te helpen

Wij raden ieder bedrijf om social media marketing in te zetten. Dat hoeft misschien niet op grote schaal, maar je weet nooit wat je er later aan hebt. De volgende tips zijn voor elk bedrijf van toepassing.

1. Focus alleen op social media marketing kanalen die relevant zijn voor jouw bedrijf
Veel bedrijven denken dat ze op zoveel mogelijk kanalen actief moeten zijn om hun doelgroep te bereiken. NO WAY. Het is juist beter om focus aan te brengen. Hiervoor zul je moeten weten waar jouw doelgroep op actief is. Zo kun je eerst super goed worden in een kanaal. Heb je dit kanaal onder de knie? Kies dan een tweede of derde. Weet je niet helemaal welke kanalen goed voor jou zijn of ken jij je doelgroep niet goed genoeg? Neem dan contact met ons op.

2. Focus op waardevolle volgers
Je wil volgers hebben die ook daadwerkelijk een koopintentie hebben. Aan buitenlandse accounts heb je dus niks. Ga dan ook niet doelloos mensen volgen in de hoop dat ze jou terug volgen. Dit heeft op de lange termijn geen effect.

3. Kijk naar je concurrenten
Vooral als je net begint is dit een gouden tip. Je weet je waarschijnlijk nog niet echt raad met social media en goed gejat is beter dan slecht bedacht. Neem content niet letterlijk over, maar bedenk je eigen variant op de content van je concurrenten. Kijk bijvoorbeeld welke content van je concurrenten het goed doet en wat minder.

4. Denk aan je branding
Je hebt een logo en huisstijl neem ik aan. Neem dit ook mee naar social media. Je moet er namelijk voor zorgen dat je online marketing landschap een geheel wordt. Zet bijvoorbeeld je logo onderin de hoek van je foto’s en gebruik consistent ‘’je’’ of ‘’u’’.

5. Wees actief
En reageer op berichten, nieuwe volgers en op berichten van je concurrenten. Zo word je gezien en ga je nieuwe volgers (en dus potentiële klanten) aan je binden. Zorg er dan ook altijd voor dat je een vraag stelt als je op iemand reageert. Hierdoor start je een discussie en gaan meer mensen reageren, waardoor je bereik steeds groter wordt.

Adverteren op social media

Op elk social media kanaal is het mogelijk om te adverteren. Ieder kanaal heeft hier ook zijn eigen tools voor. Zo heb je voor Facebook en Instagram ‘’advertentiebeheer’’ en heeft LinkedIn ‘’campagnebeheer’’. Met social media adverteren kun je een nieuwe doelgroep aanboren en bereiken en kun je gemakkelijker en sneller meer mensen bereiken.

De Social Studio in het kort

Omdat we een full service online marketing bureau zijn, denken we met jou mee in hoe we meer resultaat kunnen behalen. Op zowel bedrijfsniveau als persoonlijk niveau. Wij helpen jou met waardevolle marketing, jouw doelen te bereiken.

Online
Patrick | De Social Studio X

Chat nu met Patrick

Hi, Patrick hier! Wij ondersteunen meerdere van onze opdrachtgevers maandelijks op het gebied van Online Marketing.

Benieuwd hoe wij Online Marketing in zouden zetten voor jouw bedrijf? Stuur me een berichtje!