TikTok Shop Komt Naar Nederland in 2025: Dit Moet Je Weten
Binnenkort komt TikTok met TikTok Shop naar Nederland! Wil je alvast weten wat dat is en hoe je je hierop kunt voorbereiden? We leggen we het voor je uit.
Volgens Bloomberg komt de TikTok Shop-functie in 2025 naar Nederland. In Amerika, Engeland en China is het al razend populair en dé nieuwe manier om producten te verkopen.
Ook in andere landen zien we dat het platform snel terrein wint. Hoe je je hierop kunt voorbereiden en wat je moet weten over TikTok Shop, lees je hieronder.
Wat is TikTok Shop?
TikTok Shop is een nieuwe functie waarmee bedrijven en creators hun producten direct via TikTok kunnen verkopen. Dit gebeurt meestal via video's op de For You Page, zowel organisch als met advertenties.
Het is de ingebouwde winkeloplossing van de social media-app, waarmee verkopers, creators en partners producten rechtstreeks kunnen verkopen via functies zoals Live Shopping en shoppable video’s.
In China worden producten vaak verkocht via TikTok-livestreams, waarbij ze direct aan een groot publiek worden gepromoot en kijkers eenvoudig in de app kunnen kopen.
Nog niet in Nederland, maar dat duurt niet lang meer
Volgens Bloomberg komt TikTok Shop in 2025 naar Nederland. Het is in 2022 gelanceerd in onder andere het VK, Amerika en China. Het eerste Europese land dat deze nieuwe functie mocht uitproberen was Italië.
TikTok Shop is een groot succes in alle landen waar het actief is. De vraag is niet of, maar wanneer het in Nederland komt. Omdat het al op het Europese vasteland beschikbaar is, zal dit waarschijnlijk snel gebeuren.
Waarom is TikTok Shop zo populair en praat iedereen erover
In de relatief korte tijd dat het bestaat, is het een serieuze concurrent geworden voor online retailers. Je hoeft de app namelijk niet meer uit om een product dat je tegenkomt te kopen; het kan allemaal in één app.
In China is TikTok tegenwoordig het populairste platform wat betreft aankopen via social media. In februari 2024 was TikTok Shop verantwoordelijk voor 68%(!) van alle social media aankopen. Dit laat zien dat het een blijvertje is!
Doelgroepen
TikTok spreekt voornamelijk een jonge doelgroep aan, met name Gen Z en Gen Alpha. Deze groep is enorm actief en loyaal aan het platform. TikTok Shop is een perfecte manier om jouw producten met hen in contact te brengen.
TikTok wordt steeds vaker gebruikt om nieuwe producten te ontdekken, waardoor je volgers eenvoudig klanten worden. Daarnaast kun je profiteren van virale trends en hashtags om je product op een spontane manier te promoten.
5 voordelen van TikTok Shop
Met TikTok Shop zet je je volgers eenvoudig om in klanten door directe winkelmogelijkheden binnen het platform aan te bieden. Hier zijn enkele voordelen:
1. Bereik van een breed publiek
TikTok trekt een grote groep jongere consumenten aan, vooral Gen Z en Gen Alpha, die via het platform nieuwe merken en producten ontdekken.
2. Directe winkelmogelijkheden
Gebruikers kunnen producten kopen zonder TikTok te verlaten, waardoor de drempel voor aankoop laag is.
3. Virals en trends benutten
Profiteer van TikTok-trends en hashtags om je producten onder de aandacht te brengen en virale successen te behalen.
4. Authenticiteit vergroten
Door samen te werken met bekende makers en influencers kun je je merk op een creatieve en authentieke manier presenteren aan een breed publiek.
5. Extra contactpunt
Naast je webshop biedt TikTok Shop een extra kanaal om producten te verkopen en klanten te bereiken op een platform waar ze al actief zijn.
Hoe wordt jouw TikTok Shop een succes?
Pakkende content met je producten
Zorg ervoor dat je producten zichtbaar zijn in je video’s. Maak hier wel wat leuks om heen. De gemiddelde TikTok kijker heeft een spanningsboog van ongeveer 3 seconden. De hook is dus erg belangrijk.
Binnen deze 3 seconden moet je kijker aangetrokken worden om de video langer te bekijken. De content die je rondom je product maakt moet dus entertainend en opvallend zijn.
Authentieke user generated content
Het maken van authentieke content is al van enorm belang bij het maken van ‘normale’ TikToks, maar is misschien nog wel belangrijker bij je content voor TikTok Shop. Je wilt dat je product aansluit bij een bepaalde doelgroep.
Dan moet je ook content maken waar deze doelgroep naar kijkt. Dit leidt uiteindelijk tot een product waar kijkers een positief gevoel bij hebben en het daardoor sneller zullen kopen en aanraden aan anderen.
TikTok Shopping Ads
Klaar om op te schalen? Als je eenmaal weet wat werkt en wat niet zijn Ads een hele goede manier om je content (en dus je product) direct bij je doelgroep te krijgen.
Let ook hierbij goed op de content die je maakt, want als je content niet aantrekkelijk genoeg is, wordt de ad zo door geswiped. Zonde van je budget.
Waar moet je rekening mee houden?
Shopping fee van ongeveer 5%
Bij verkoop via TikTok betaal je een kleine fee per bestelling, in Engeland rond de 5% van het aankoopbedrag. Het tarief in Nederland zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn.
Logistiek doe je zelf
TikTok Shop regelt alleen de verkoop; je blijft zelf verantwoordelijk voor voorraad en verzending. Uitbesteden kan, maar brengt extra kosten met zich mee en bespaart veel werk.
4 manieren waarop gebruikers jouw producten kunnen kopen in de TikTok-app
TikTok biedt verschillende opties voor gebruikers om producten te kopen via hun favoriete merken:
1. Live shopping op TikTok
Verkoop je producten live, waarbij kijkers items direct kunnen afrekenen.
2. Shoppable video’s
Video’s bevatten links waarmee gebruikers producten kunnen kopen zonder de app te verlaten.
3. Productshowcase
In je TikTok-account kunnen gebruikers op een winkel-tabblad klikken om je producten te bekijken en te kopen.
4. TikTok Shop-tabblad
In landen waar TikTok Shop beschikbaar is, kun je een speciaal tabblad openen op je profiel voor je producten.
Leuk en aardig al die informatie, maar kan ik er nu al wat mee?
Zeker! We weten nog niet wanneer in 2025 TikTok Shop naar Nederland komt, maar het zal niet lang meer duren. Je kunt je hier alvast op voorbereiden.
Denk na over welke producten je in je TikTok Shop wilt aanbieden, hoe je deze naar voren wilt laten komen, hoe je je doelgroep wilt bereiken, en welke content passend is bij je merk en doelgroep.
Klinkt dit ingewikkeld of weet je niet waar te beginnen? Geen zorgen, we got your back. Boek een vrijblijvende Matchcall en samen kijken we hoe we je doelen kunnen bereiken met een sterke strategie en campagnes.
De nuchtere webmarketeer die letterlijk geen problemen, maar alleen oplossingen ziet. Kan soms zijn klompen breken over technische hick-ups, maar blijft altijd (onvoorstelbaar) positief.
Ben jij klaar om marktleider te worden?
De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!