11 tips voor een Succesvollere TikTok Marketingstrategie voor je Organisatie
Als organisatie aan de slag met TikTok? Dat is een hele kluif. Lees hier 11 tips voor een succesvollere TikTok-marketingstrategie.
Tip 1: Ken je doelgroep
Als je hebt besloten om te beginnen op TikTok, zorg ervoor dat je goed weet wie je doelgroep is en wie je wilt bereiken. De leeftijdscategorie op TikTok zit voornamelijk tussen de 10 en 26 jaar. Het is belangrijk om te begrijpen dat de interesses en verwachtingen anders zijn dan bij een oudere doelgroep.
Tip 2: Maak een TikTok Business account aan
Je hebt een standaard account op TikTok, maar ook een Business account. Dit type account is perfect voor bedrijven, omdat je toegang krijgt tot uitgebreide statistieken. Een Business account is een fijn hulpmiddel om je TikTok strategie te verbeteren, je publiek te begrijpen en te laten groeien. Dit zijn 5 voordelen van een Business account:
- Het analyseren van de plaatsingsdatum.
- Het verschil zien tussen het percentage van mannen en vrouwen.
- In welke landen je video’s worden bekeken.
- Het wijzigen van het land of regio wanneer u de video’s bekijkt.
- Het logo van TikTok kan verwijderd worden in de video’s.
Tip 3: Blijf scherp op populaire TikTok trends
Bij TikTok draait alles om trends. Trends over hippe gerechten uit Japan, een trend over de Barbie film die net is uitgekomen of een populaire sound met een gek dansje. In ieder geval teveel om op te noemen!
Deze trends zijn populair omdat de TikTok gebruikers elkaar nadoen en zo zich over de hele wereld verspreiden. Als je aan deze trends meedoet, is er een grote kans dat je viral gaat. Maar hoe ga je snel viral? Het is handig om in te spelen op het algoritme op TikTok. Hieronder 5 factoren die je kunnen helpen:
- De juiste caption en hashtags.
- Kies je muziek verstandig en via de app, niet via je video editor.
- Doe mee aan of creëer je eigen challenges.
- Deel interessante content.
Tip 4: Kies de juiste hashtags
Hashtags zijn een big deal op TikTok, ze zijn een belangrijk onderdeel van het algoritme. Hashtags helpen je video viral te gaan en zorgen ervoor dat je content wordt gezien door mensen die je organisatie nog niet volgen. Er zijn een aantal hashtags die erg populair zijn op TikTok en die je dus ook zeker moet gebruiken.
#foryou
#foryoupage
#fyp
#duet
#viralvideos
#comedy
Tip 5: Maak gebruik van populaire geluiden
TikTok sounds hebben een belangrijke rol op TikTok. Veel gebruikte TikTok-geluiden ook wel bekend als ‘sounds’, hebben vaak psychologische aantrekkingskracht. Er zijn verschillende kenmerken die verklaren waarom sounds populair zijn op TikTok.
- Herkenning; geluiden die afkomstig zijn van bekende liedjes, film of van memes, bouwen direct vertrouwen op.
- Catchy deuntjes of refreinen; Vervelende deuntjes of herhalende refreinen blijven hangen in het geheugen van kijkers. Mensen hebben dan de neiging om de geluiden te herhalen of mee te neuriën.
- Ondersteuning van storytelling; Geluiden kunnen een verhaal vertellen en dat zie je veel terug op TikTok. Bij veel spannende video’s op TikTok komt de populaire sound “The sound of your fear – slowed” veel voor.
Hieronder de 5 trending sounds van nu, oktober 2023:
- #1. “Banana Shake (speed up)” Hus
- #2. “UP” van Cardi B
- #3. “Something like that” van Tim McGraw
- #4, “Smaller acts” van Zach Bryan
- #5 “lovely bastards”
Tip 6: TikTok Advertising: dit komt er allemaal bij kijken
Het is nu ook mogelijk om op TikTok te adverteren. Dit is aantrekkelijk voor organisaties die hun boodschap snel willen verspreiden. De advertenties kun je vergelijken met Instagram story-advertenties, die het hele scherm van de gebruiker in beslag neemt. Op TikTok verschijnen de advertenties op de ‘for you page’.
Tip 7: Waarom TikTok advertenties inzetten voor jouw organisatie?
TikTok is een geweldig goed platform om je organisatie te promoten, het heeft de afgelopen jaren sterke groei doorgemaakt vergeleken met andere sociale mediaplatformen. Het is erg makkelijk en bereikbaar als het over video content gaat, er is momenteel weinig concurrentie op TikTok, waardoor je merk opvalt en het bijzondere algoritme van TikTok maakt het mogelijk om een groot publiek te bereiken.
Tip 8: Kies TikTok advertenties alleen als je organisatie hier geschikt voor is
TikTok is een leuk, vlot en populair socialmediaplatform, maar denk goed na of dit platform wel helemaal bij je organisatie past … Hier een aantal overwegingen om te bepalen of TikTok geschikt is voor jouw bedrijf
- De doelgroep: Op TikTok zitten veel jongere gebruikers, vooral tieners en jongvolwassenen. Als jouw doelgroep zich in deze leeftijdscategorie bevindt dat is het geen probleem, maar zo niet? Denk er dan 2 keer over na.
- Creatieve content: Op TikTok draait het om korte, creatieve en humoristische video’s. Is je bedrijf geschikt voor deze content?
- Merkimago: overweeg of TikTok bij het merkimago en de waarden van je organisatie passen.
Voordelen van TikTok advertising
Het is pas sinds een paar maanden mogelijk voor organisaties om te adverteren op TikTok in Nederland, en daardoor is het voor veel organisaties nog onbekend terrein. TikTok advertising heeft een paar interessante voordelen:
- De advertentiekosten op TikTok zijn lager in vergeleken met andere sociale mediaplatformen. Het heeft verschillende advertentieopties aan met verschillende prijzen. Je kunt al adverteren met een dagelijks budget vanaf 20 euro!
- De engagement rate op TikTok is hoger dan op andere social media platformen. Momenteel heeft het een engagement rate van 29%, er daarin zie je duidelijk verschil met Instagram die een engagement rate heeft tussen 5% en 10%.
- Je kunt op TikTok net zoals de andere social media platformen Facebook en Instagram super specifiek op jouw doelgroep targeten. Je kunt filters toepassen op basis van demografische gegevens en interesses.
Advertentie-ideeën voor TikTok Ads
Hierbij een aantal ideeën voor TikTok In-Feed ads. In-Feed advertenties zijn de video’s die opduiken in de For You Page van de gebruikers.
- Een boeiende, korte TikTok die je voordelen van je product of dienst toont.
- Een creatieve of vette uitdaging waarbij je gebruikers je product op een bijzondere manier gebruiken en delen.
- Een grappige of verrassende TikTok die gebruikers nieuwsgierig maakt naar je merk.
Tip 9: Werk samen met bekende TikTokkers
Als je wilt groeien in de TikTok wereld is het handig om gebruik te maken van bekende TikTokkers die een groot bereik hebben. Hieronder hebben we een aantal bekende Nederlandse TikTokkers op een rijtje gezet:
- @Scottsreality – Scott maakt bijzondere TikTok video’s. Veel verschillende testjes en de satisfying video’s trekken enorm views. Zoals: waterballon die knappen en je moet raden welke kleur er van binnen zit.
- @QuintyMirjam – Quinty Mirjam is een echte beauty TikTokker, voor organisaties met haar, gezicht en make-up producten zal dit een goede samenwerking zijn.
- @Markielucas – De TikTokker Mark Lucas (die ook erg bekend is in Amerika) staat bekend om zijn herkenbare en humoristische sketches over herkenbare dingen in het leven. Omdat hij ook erg bekend is in Amerika geeft deze samenwerking ook een grote kans om internationaal te gaan.
- @giorginajuanita – Giorgina Juanita is echt een beauty en lifestyle TikTokker, ze promoot beauty producten en haar producten die ze laat zien in video’s waarbij ze zich opmaakt. Voor organisaties met haar, gezicht en make-up producten zal dit een goede samenwerking zijn.
- @sherellmartini – Sherell Martini is van alle markten thuis, ze heeft veel verschillende soorten video’s op haar TikTok account staan zoals: foodchallenges, dansvideo’s, dagvlogs, BTS video’s en handige lifehacks.
Tip 10: Hou het simpel en kort
TikTok is erg toegankelijk, dat komt doordat iedereen eenvoudig zijn eigen content kan maken en je hebt er geen opleiding voor nodig! Dus als organisatie hoef je niet elke video tot in de kleinste details te plannen, probeer er spontaniteit en creativiteit in te houden.
Het platform TikTok is gericht op korte video’s, maak dan ook geen video’s die langer zijn dan 15 seconden en probeer video’s slechts 7 seconden lang te houden. Dan heb je een grotere kans dat je publiek de hele video bekijkt.
Tip 11: Maak gebruik van de duet functie
Op TikTok heb je veel verschillende functies. 1 van die functies is de tool ‘duet’, hiermee kun je een gedeeld scherm krijgen met een bestaande video van een andere gebruiker en kun je reageren op samenwerkingen of op video’s die je vet vindt. Door video’s te ‘duetten’ heb je een grotere kans dat meer dat de zichtbaarheid van je content wordt vergroot.
Wil je nu echt het maximale uit het platform halen? Besteed je social media uit, dan ben jij je concurrentie al een stap voor. Doen? Boek dan een vrijblijvende Matchcall.
Een doorgewinterde Fries met een voorliefde voor alles wat met content & strategie te maken heeft. Slaat graag de brug tussen merk, marketing en sales. Oh, en windt er geen doekjes omheen.
Ben jij klaar om marktleider te worden?
De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!