4 Stappen naar een Onuitputbare Contentstrategie
Ontdek hoe je in 4 stappen een onuitputbare contentstrategie neerzet. Zo weet je zeker dat je content maakt dat past bij je doelgroep en doelen.
De reis naar een contentonderwerp waar jij je hele merk op kunt bouwen; in deze 4 stappen raak jij nooit meer uitgepraat over je expertise! Contentstrategie is na #organisatiestrategie misschien wel een van de meest allesomvattende strategieën die er bestaan binnen ons marketingvak.
Het is een strategie die door de hele organisatie vloeit, van HR tot aan klantenservice en #marketing; daarom is het voor velen “eng” om er mee bezig te gaan, juist omdat het zo allesomvattend is.
Ik weet zeker dat een groot deel van mijn netwerk denkt dat content(strategie) alleen leuk is voor social media of SEO, maar nee, dan zal ik je uit je dromen moeten helpen… Content is een vorm van communicatie en net fungeert als water op deze aardbol. Het vloeit overal!
De grootste uitdaging van marketeers, studenten die content maken bij stagebedrijven of ondernemers is dat ze zich op een gegeven moment uitgepraat voelen over hun organisatie. Maar, met een goede contentstrategie hoeft dit nooit het geval te zijn!
In deze post leg ik je de strategische basis uit van contentstrategie waarmee je uiteindelijk het tactische fundament bepaalt voor je contentstrategie; de sweetspot (zie afbeelding) waar je alles qua content onder koppelt in je organisatie. We gaan de kapstok voor je organisatie bepalen, dus lees je verder?
Stap 1: Vanuit je identiteit, je #contentdomein bepalen
We gaan eerst naar jou kijken! Wie ben je, wat doe je en wat drijft je? Als je goed helder hebt wie jij bent als organisatie, dan weet je ook wat je onderscheidend maakt ten opzichte van de rest van de markt. Hier bouw jij je contentdomein omheen.
Het contentdomein is een domein die jij wilt “claimen” als expert. Als iemand aan dat woord, begrip of die zin denkt, dan wil jij dat ze aan jou denken. Dit heeft veel met je positionering te maken. Ben jij een een fysiopraktijk met de focus op actief revalideren, dan kan jouw contentdomein “actieve revalidatie” zijn.
Stap 2: Zonder doelen, geen strategie; jouw #contentdoelen
Iedereen schreeuwt het, het is mega cliché, maar er is niets minder waar; een strategie vereist doelen! Wat ga jij bereiken met de moeite die je doet om het contentdomein te claimen. Voorbeelden van contentdoelen zijn:
- Brand awareness creëren.
- Geloofwaardigheid en vertrouwen opbouwen.
- Doelgroepen informeren.
- De loyaliteit van bestaande klanten of publieken versterken.
- Meer leads genereren.
- Meer sales genereren.
Let op: maak contentdoelen wel altijd SMART! Zo stel je SMART doelen op.
Stap 3: Wie ga je bereiken? We komen aan bij de #doelgroep van je content
Wie is jouw ideale doelgroep? En hoe steekt die doelgroep in elkaar? Welke problemen ervaren zij binnen het contentdomein van je? En hoe gaan zij op zoek naar een oplossing voor hun probleem? Vragen die je je doelgroep kunt stellen om erachter te komen hoe je hen het beste kunt bereiken met je content zijn:
- Zegt [domein] jou iets? Zo nee, leg dan uit wat het is en scherp de formulering van je domein desnoods aan
- Hoe kan [domein] jou helpen of hoe heeft [domein] jou geholpen in het verleden?
- Welk probleem erken je binnen [domeinnaam]
- Wat voor informatie stelt je gerust als je een probleem zou hebben binnen [domeinnaam] OF Naar welke informatie zou je zoeken als je een probleem had gerelateerd aan [domeinnaam]
- Hoe zou je zoeken naar een oplossing voor je probleem binnen [domeinnaam]
Stap 4: De tactische kapstok binnen je contentstrategie die alles makkelijker maakt
Je weet nu wie jij bent, hoe je je onderscheid of wilt onderscheiden, wie je doelgroep is en wat je met content wilt bereiken. Tijd om te gaan bepalen hoe jij met jouw expertise, je doelgroep gaat triggeren! Simpelgezegd ga je op zoek naar de sweetspot! De sweetspot van je contentstrategie is de kapstok/het onderwerp waar jij je content op gaat baseren.
Deze sweetspot bepaalt onder andere ook hoe jij de content bij je doelgroep brengt. Kies jij ervoor om de kennisleider binnen je markt te zijn en dient je expertise/business zich ervoor om anderen ook de fijne kneepjes van het vak te leren? Dan kun je bijvoorbeeld een academy omgeving bouwen die voor iedereen gratis is.
Na deze eerste vier stappen, maak je door middel van drie stappen je tactische plan compleet waarna je content kunt gaan creëren. Wil je content laten maken zonder er naar om te hoeven kijken? Denk dan eens aan het uitbesteden van je social media.
Mocht je hier hulp bij willen, boek dan nu je vrijblijvende Matchcall.
Een doorgewinterde Fries met een voorliefde voor alles wat met content & strategie te maken heeft. Slaat graag de brug tussen merk, marketing en sales. Oh, en windt er geen doekjes omheen.
Ben jij klaar om marktleider te worden?
De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!