< Naar kennisbank

Klantreis centraal in social media strategie: Zo doe je dat

Ontdek hoe je elke fase van de klantreis gebruikt om je social media strategie te versterken en meer klanten te bereiken.

De meeste bedrijven smijten hun geld tegen de muur en hopen op het beste. Herkenbaar? Tijd voor een wake-up call. Social media is meer dan alleen roepen wat je doet. Met een social media strategie waar de klantreis centraal staat maak je van volgers klanten.

Wij laten je zien hoe we dit kunstje hebben geflikt voor Sonnema? Dit zorgde namelijk voor met knetterende resultaten: meer dan 15.000 nieuwe Sonnemaatjes, een organisch bereik van ruim 4,5 miljoen mensen en een ROAS van 11,6 op hun advertentiecampagnes.

Waarom überhaupt een social media strategie?

Stel je voor: je post wat op social, je reageert hier en daar – en het lijkt wel alsof je harder zwemt, maar steeds minder vooruitkomt. Voelt dat als de realiteit? Dan heb je een social media strategie nodig om klanten binnen te halen.

Dit is waar je tegenaan loopt met je socials:

1. Je naam is niet bekend bij je doelgroep

Je hebt een geweldig product, maar niemand weet ervan. Dat is zacht gezegd vervelend. Een goede strategie zorgt ervoor dat je je doelgroep beter weet te bereiken en er uiteindelijk een (terugkerende) klant van maakt.

2. Het bereik van je content is laag

Je post regelmatig, maar het valt je doelgroep niet op. Of niemand zelfs… Dit komt door een gebrek aan focus of je zet simpelweg in op de verkeerde kanalen. Dit is ook een stukje contentstrategie.

3. Social media levert je amper wat op

Je hebt volgers, maar ze kopen niks. Das pijnlijk voor je portemonnee. Een goede social media strategie helpt je om je volgers aan te sporen tot actie en ondersteunt zo je leadgeneratie strategie.

Platgeslagen bestaat je strategie bestaat uit 3 fases

Je volgende social media-strategie draait om drie keiharde fases:

  • Awareness
  • Overweging
  • Conversie

Voor elke fase is het heel belangrijk om de behoeften en uitdagingen van je doelgroep goed te begrijpen.

Iemand die nog niet bewust is van hun probleem, moet je eerst informeren zodat je aanbod zich makkelijker verkoopt. Dit heet de 'funnel gedachte,' en zonder deze aanpak wordt social media marketing al snel een spel van ‘schieten met hagel.’ Wil je niet.

Fase 1 - Awareness: maak je doelgroep bewust van hun probleem

Wat is de awareness-fase?

Hier begint het feest. De awareness fase is waar je volgers voor het eerst proeven van jouw wereld, jouw stijl, jouw “je-ne-sais-quoi”.

Social media-advertenties zijn je beste vriend om je doelgroep te bereiken. Niet omdat we je geld willen laten smijten, maar omdat het simpelweg werkt. Je kunt zo specifiek targettten dat je in no-time je community opbouwt. Maak die advertenties fun en on the point – geef ze iets om voor te blijven hangen.

Hoe trek je hun aandacht?

Gebruik advertenties die opvallen! Wees creatief en voeg humor toe. Denk aan leuke video’s of memes die passen bij je merk. Of juist het tegenovergestelde. Een hele rustige advertentie met 5 woorden tekst. Valt ook op.

Vergeet ook zeker niet om waarde te bieden. Denk aan tips, tricks of zelfs freebies. Dit is prio nummer 1. Dit trekt de aandacht en zorgt dat ze geïnteresseerd raken en meer willen weten.

Hoe beter jij je doelgroep kent, des te beter je waarde kunt bieden. Des te specifieker, des te beter. Dit helpt je enorm met het interactie percentage (het aantal mensen dat interactie heeft met je ad) en uiteindelijk het conversiepercentage. En geloof me, dat merk je.

Tijd voor een praktijk voorbeeld

Sonnema Berenburg? Die zijn een case op zich. We hebben een lading content voor ze ontwikkeld die hun kernwaarde representeert: feest, plezier en een beetje rebels. Van hilarische interviews op festivals tot branded memes die volgers aan hun broek hebben hangen.

En guess what – ze komen terug voor meer. Dat is hoe je volgers in je ‘funnel’ trekt.

Heb je een wat meer corporate merk dan een drankmerk? Biedt je doelgroep iets waardevols (educatief) aan in de advertentie om volgers aan te trekken. Denk hierbij aan gratis tips of aan een sterke casestudy bijvoorbeeld.

Fase 2 - Overweging: win vertrouwen en wek urgentie

Dit is waar je het vertrouwen wint en je merk echt vleugels krijgt. Creatieve content die entertaint, informeert en vooral: je doelgroep raakt waar het pijn doet (maar dan met liefde). 

Je wilt dat je volgers je zien als een betrouwbare partner. Hierdoor zijn ze sneller bereid om te kopen of worden ze eerder een lead. Dit is de fase waarin je van je volgers fans maakt.

Maar hoe bouw je die band dan? Data doe je door verhalen te delen over je merk. Bijvoorbeeld klantverhalen, behind-the-scenes of zelfs persoonlijke anekdotes. En nog veel belangrijker: stel vragen, reageer op opmerkingen en laat zien dat je hun input waardeert. Het is een kwestie van geven en vragen.

Vertrouwen opwekken gaat vooral om een band opbouwen

Urgentie wekken is ook belangrijk. Zo maak je je doelgroep geïnteresseerd in je aanod en maak je van twijfelaars klanten. Deze urgentie werk je door bijvoorbeeld case studies. Hier laat je goed zien welke resultaten je hebt geboekt voor klanten (of voor welk resultaat je product zorgt) en dan vooral wat die de klant opleverde. Daar gaat het tenslotte om, wat het oplevert.

Creatieve ideeën

Voor Sonnema hebben we de “Sonnemaatjes”-cult bedacht. Geen loze volgers, maar volbloed fans. Hun feeds vullen we met originele Sonnema Berenburg mix-ideeën, festival interviews en photoshoots vol Sonnema Merchandise. 

Giveaways? Zeker. Deze content bouwt niet alleen merkherkenning op, het brengt je merk tot leven. Resultaat? Volgers die je volgen om wie je bent, niet alleen om wat je verkoopt.

Fase 3 - Conversie: knallen maar!

Nu komt de kassa-fase. Dit is waar je volgers omzet naar daadwerkelijke klanten. Social ads die ze zachtjes naar de kassa duwen: een product uit de webshop, een adviesgesprek – wat jouw ‘verkoopmechanisme’ ook maar is!

Zet advertenties in die speciaal zijn afgestemd op je volgers. Dit kan een aanbieding zijn of een exclusieve deal. Maak het gemakkelijk om te kopen. Gebruik duidelijke en aantrekkelijke knoppen en zorg voor een fijne aankoopervaring.

Voorbeeld van succes

Naast dat Sonnema Berenburg het een doel op zich maakt om zo veel mogelijk Sonnemaatjes hun Sonnema Berenburg te laten drinken, loopt iedere Sonnemaat het liefste ook in Sonnema Merch.

Wat moet je vermijden?

Focus niet teveel op verkoop

Tuurllijk, het is belangrijk en levert de nodige centjes op. Maar social media draait vooral om waardevolle content die uniek is. Dat anders is dan de rest. Dat opvalt tussen de doomscrollers van tegenwoordig.

Door te focussen op het delen van interessante en educatieve informatie, bouw je een sterke band met je volgers. Ze voelen zich gehoord en begrepen, wat uiteindelijk leidt tot meer vertrouwen en betrokkenheid.

Je hebt geen duidelijke (kern)boodschap

Wees helder en consistent in wat je communiceert. Een duidelijke boodschap trekt meer volgers.

Dit zorgt ervoor dat je doelgroep direct begrijpt waar je merk voor staat en wat ze van jou mogen verwachten, waardoor ze eerder geneigd zijn om te volgen en met jouw content te interageren.

Vergeet niet te reageren op je volgers

Negeer je volgers niet! Betrokkenheid is heel belangrijk en nog leuk ook. Het maakt de interactie menselijker en zorgt ervoor dat je volgers zich gehoord en gewaardeerd voelen, wat zorgt voor een trouwere en meer betrokken community rondom jouw merk.

Conclusie

Je merkt het: een doordachte social media-strategie is geen luxe. Het is de sleutel om je merk te laten groeien als een cult. Dus gooi dat schieten-met-hagel-gedoe maar uit het raam en pak het professioneel aan. 

Voor je het weet, is je merk een household name – eentje waar volgers voor in de rij staan, en waar klanten van volgers worden. Klaar om van social media een kassa te maken? Boek een vrijblijvend Strategiegesprek!

Patrick
van der Hoek

Een doorgewinterde Fries met een voorliefde voor alles wat met content & strategie te maken heeft. Slaat graag de brug tussen merk, marketing en sales. Oh, en windt er geen doekjes omheen.

Klaar om de logische #1 van je doelgroep te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!