Nieuw op LinkedIn: berichten inplannen
Het inplannen van een bericht was bij Facebook en Instagram al mogelijk. Sinds kort is dit ook een mogelijk op LinkedIn.
Bij Facebook en Instagram is het mogelijk om je berichten in te plannen, maar ook LinkedIn heeft nu deze functie aan het platform toegevoegd. Zo hoef je niet meer via een externe tool de berichten in te plannen, maar kan dit direct via LinkedIn zelf.
LinkedIn loopt altijd iets achter als het gaat om nieuwe en handige functies. Zo ook met deze functie. Bij Facebook en Instagram was het al enige tijd mogelijk, maar bij LinkedIn werd in augustus 2022 pas bekendgemaakt dat ze bezig waren met een inplan functie.
Eind 2022 werd het langzaam geïntegreerd en was het alleen beschikbaar voor persoonlijke profielen, maar sinds kort is het ook beschikbaar voor bedrijfspagina’s.
Hoe plan je de berichten?
Eigenlijk is het heel simpel om je bericht op LinkedIn te plannen. Bij het creëeren van een bericht wijst LinkedIn je er eerst op door een rode melding ‘nieuw’ naast het klok icoon. Het inplannen werkt dan ook als volgt.
- Je gaat naar jouw pagina en begint met het schrijven van een bijdrage.
- Wanneer je klaar bent met het schrijven van je bijdrage kun je hem inplannen. In plaats van op de blauwe knop met ‘bijdrage’ klik je op het klokje.
- Vervolgens krijg je een scherm waar je de datum en tijd kunt kiezen waarop je de bijdrage wilt plaatsen. Dit moet minstens een uur in de toekomst zijn en maximaal drie maanden. Bij het kiezen van de tijd moet je er goed op letten of je AM of PM selecteert.
- Nu kom je op het laatste scherm, waar je jouw bijdrage nog een keer kunt bekijken en controleren.
Niet alle soorten berichten kunnen nog bij LinkedIn worden ingepland. De inplan functie werkt nu alleen nog bij tekst berichten, berichten met een foto, link of het vieren van een gelegenheid. Berichten met meerdere foto’s, video’s, polls, carousels, events, vacatures enzovoort kunnen niet worden ingepland.
Waar kan je jouw geplande berichten terug vinden?
Je kunt je ingeplande bijdragen altijd terug bekijken. Dit is helaas nog niet in een overzichtelijke kalender maar wordt in een lijst onder elkaar weergegeven. De geplande bijdragen kun je vinden door opnieuw te beginnen met het schrijven van een bijdrage. Vervolgens klik je op het klokje om het bericht in te plannen.
Bij de stap om de berichten in te plannen, krijg je ook de optie ‘Alle geplande bijdragen weergeven’ te zien, je zult dan alle geplande bijdragen te zien krijgen. Je kunt deze bijdragen altijd nog op een ander moment inplannen, dit doe je door op het klokje bij de desbetreffende bijdrage te klikken.
Waarom LinkedIn berichten inplannen?
Het is belangrijk om actief aanwezig te zijn op social media kanalen, zo ook LinkedIn. Door vooruit te werken met je bijdragen op LinkedIn en deze in te plannen, zorg je ervoor dat jouw netwerk je een hele tijd blijft zien.
Je hebt even werk om alle bijdragen te schrijven en in te plannen, maar vervolgens hoef je er een hele tijd niet aan te denken. Het is natuurlijk nog wel aan jezelf om op reactie onder je bijdrage te reageren, want dat is helaas nog niet in te plannen.
Geen zin om zelf alles constant in te moeten plannen? Door social media beheer bij De Social Studio is dit verleden tijd. Boek nu je vrijblijvende Matchcall.
Een doorgewinterde Fries met een voorliefde voor alles wat met content & strategie te maken heeft. Slaat graag de brug tussen merk, marketing en sales. Oh, en windt er geen doekjes omheen.
Ben jij klaar om marktleider te worden?
De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!