Google Ads Uitbesteden; Kick Ads en Pak Winst
Home > Online marketing uitbesteden > Google Ads Uitbesteden

Google Ads Uitbesteden

Wil je snel een bepaald doel behalen, zoals zichtbaar zijn of het aantal leads vergroten? Dan is Google Ads een goede tool om in te zetten. Google Ads is een vorm van Search Engine Advertising (SEA) genoemd. Omdat SEA om enige vakkennis vraagt is het handig om SEA uit te besteden, zodat je er zelf geen tijd en moeite in hoeft te steken.

Patrick van der Hoek en Anja Drenth zitten in een vergadering over een social media marketing.

Wat is Google Ads?

Google Ads is een vorm van Search Engine Advertising. SEA betekent kortweg dat adverteerders betaalde advertenties in zoekmachines zoals Google plaatsen. Deze advertenties staan boven de organische zoekresultaten en hebben het label ‘ advertentie’ of ‘gesponsord’.

Met SEA kunnen je als adverteerder op basis van zoekwoorden en zoekopdrachten je doelgroep bereiken. Je advertenties kunnen ook worden getarget op basis van een locatie, apparaat type, demografie en nog vele andere factoren. Google Ads is een goede om in te zetten als je meer mensen in je doelgroep wilt bereiken. Google Ads betaal je een kost per klik (CPC) model, hierbij betaalt je alleen wanneer iemand op de advertentie klikt. Het vertonen van je advertentie is gratis.

Voordelen Google Ads

Er zijn een meerdere voordelen aan Google Ads die je bedrijf helpt om je doelgroep te bereiken en bovenaan in de zoekresultaten te komen staan:

  • Met Google Ads krijg je snelle resultaten. In tegenstelling tot SEO (Search Engine Optimization). SEO is een investering om bovenaan te komen, maar met SEA kom je altijd bovenaan, bij de juiste doelgroep. Je kunt al binnen een paar dagen het verkeer naar je website zien komen.
  • Inzicht op behaalde resultaten. Door gebruik van Ads te maken, krijg je een heel duidelijk effect over het verkeer naar je website. De resultaten van Google Ads zie je in de vorm van statistieken.
  • Gericht op je doelgroep. Met Google Ads kun je echt focussen op je doelgroep. Via je doelgroep die je wil bereiken is het makkelijker om resultaten te krijgen. Je kunt ook dan ook instellen welk soort bezoekers de advertenties te zien krijgen. Uiteindelijk komt er dan ook meer verkeer, met meer interesse en de juiste intentie naar jouw website. 

Waarom Google Ads onmisbaar is voor bedrijven

Google Ads zorgt er voor dat bedrijven een bepaald doel (conversie) kunnen halen zoals het aantal leads vergroten. Je wilt uiteindelijk meer bezoekers naar een website toe trekken, die uiteindelijk ook overgaan tot een conversie.

Wanneer je Google Ads goed aanpakt stijgen uiteindelijk je verkopen en dalen je kosten. Het  is een directe en effectieve manier waarop je jouw producten en diensten onder de aandacht van de doelgroep brengt. En je betaalt tenslotte alleen als mensen op je advertentie klikken.

Het biedt de mogelijkheid om echt gericht te adverteren naar jouw doelgroep op basis van zoekwoorden, locatie en demografische gegevens. Door dit te richten op potentiële klanten die op zoek zijn naar jouw producten of diensten, vergroot je de kans op conversies. 

Doordat Google Ads goed meetbaar is kunt je de prestaties van jouw advertenties en de ROI (Return On Investment) erg goed volgen. Je kunt ook je campagnes optimaliseren wat voor beter resultaten kan zorgen. Google Ads is dan ook een aanvulling op jouw online marketingstrategie en het kan uiteindelijk helpen om je bedrijf te laten groeien. 

Content en Google Ads: Hoe goede content helpt bij het succes van een Google Ads campagne

Resultaat krijg je met Google Ads, maar het begint net als SEO, ook met content. Goede unieke content zorgt er allereerst voor dat je advertenties beter aansluiten bij de zoekopdrachten, wat ervoor kan zorgen dat de kans groter is dat er op je advertenties wordt geklikt.

Content speelt ook een rol bij de kwaliteitsscore van advertenties. De kwaliteitsscore is weer een aspect voor het bepalen van de kosten per klik en de positie van de advertenties in de zoekresultaten. Goede content op een website of landingspagina kan dan ook aan een hogere kwaliteitsscore bijdragen en daarmee weer aan een betere prestatie van een Google Ads campagne. 

Maar content draagt ook bij aan een betere reputatie van je bedrijf of merk. Hierdoor kunnen mensen eerder geneigd zijn om op advertenties te klikken om weer tot een conversie over te gaan. Content is dan ook essentieel voor een succesvolle Google Ads campagne.

Hoe zet je Google Adsin voor je bedrijf?

Om Google Ads in te zetten voor je bedrijf kun je de volgende stappen nemen. 

  • Allereerst begin je met het formuleren van je bedrijfsdoelstellingen, zo kun je straks de advertenties op de juiste manier instellen. Wat wil je bereiken met je bedrijf? Denk aan meer naamsbekendheid, meer nieuwe klanten trekken of juist meer verkopen. Noteer dit en schrijf concrete cijfers op die je wil bereiken. 
  • Dan is het natuurlijk belangrijk dat je de juiste tools hebt om je Google Ads campagnes te volgen. Maak bijvoorbeeld gebruik van Google Analytics of een andere webanalyse-tool, zodat je kunt nagaan of de campagnes werken of niet, zodat je ze eventueel kunt aanpassen. 
  • Bepaal vervolgens je budget. Je budget bepaal je afhankelijk van wat je wilt bereiken. De zoekmachines veilt vervolgens de advertentieplekken tussen de aanbieders. Wanneer je een veiling wint, zal je advertentie in de zoekresultaten worden getoond. De advertentieplek wordt op basis van twee factoren bepaalt; de kwaliteitsscore die een zoekmachine aan je advertentie geeft en het bedrag dat je bereid bent te betalen voor een actie van een gebruiker, zoals bijvoorbeeld de kost per klik (CPC).
  • Bepaal zoekwoorden voor je advertentie. Op basis van een zoekwoordenonderzoek kun je de meest relevante zoekwoorden voor jouw campagne kiezen. 
  • Op basis van je zoekwoorden, schrijf je advertentieteksten. Je advertentie zal uit drie onderdelen bestaan, namelijk een titel, URL en een advertentietekst. Voor je titel kun je maximaal 30 leestekens gebruiken waar je je zoekwoorden in kunt verwerken. De URL moet aansluiten op waar de bezoeker naar op zoek is. In de advertentietekst kun je maximaal negentig tekens gebruiken. Benadruk hierbij je unique selling points, waardoor je opvalt ten opzichte van je concurrent.
  • Zet vervolgens je campagne aan. Daarna wacht je even tot Google genoeg data heeft om te optimaliseren. 
  • Vergeet niet om regelmatig je advertenties te checken. Je advertenties leveren meer op als je ze regelmatig optimaliseert. Je kunt je advertenties op de volgende drie punten checken. Het aantal vertoningen van je advertentie, de klikfrequentie (CTR) en het conversieratio. Op basis hiervan bepaal of je de advertentie wilt aanpassen of het budget veranderen.

Verschillende Google Ads advertentie categorieën

Bij Google Ads kun je uit meerdere soorten campagnes kiezen. Je kunt kiezen uit de onderstaande vier campagnes:

  • De meest klassieke en meest gebruikte soort is de zoekcampagne. Deze advertenties staan zowel boven- als onderaan de Google zoekresultaten.
  • Een Performance Max campagne is gericht op het adverteren van jouw producten of diensten. De advertenties worden getoond wanneer een gebruiker zoekt naar jouw product of dienst.
  • Display campagnes richten zich op het adverteren aan zowel potentiële als huidige klanten, terwijl ze website bezoeken, een video op YouTube afspelen, hun mail checken of een app gebruiken. Deze advertenties bestaan dan ook vaak niet alleen uit tekst, maar bevatten ook een foto of video. 
  • Universele app-campagne zorgt voor een makkelijke en geautomatiseerde manier om een app te promoten. 

Zoek Campagnes

Bij zoek campagnes zet je in op zoekadvertenties binnen het zoeknetwerk van Google. Voor deze campagnes kies je zelf relevante zoekwoorden waarop Google jouw advertentie toont aan gebruikers die zoeken op dat woord. Bij zoek campagnes kun je adverteren op een specifiek product of dienst, maar ook op je bedrijfsnaam. Wanneer een gebruiker op jouw naam zoekt, verschijn je altijd. 

Een Google zoeknetwerk campagne is relevant voor je bedrijf, wanneer je gebruikers wilt bereiken die op zoek zijn naar jouw product of dienst, gebruikers wilt beïnvloeden in de overweging tussen bedrijven en wanneer je zichtbaar wilt zijn naast je concurrenten.  

Performance Max Campagnes

Met Performance Max campagnes promoot je jouw winkelvoorraad bovenaan in Google. Wanneer een mogelijke klant op zoek is naar jouw product of dienst worden de producten binnen het Google-zoeknetwerk weergeven. Ook worden de producten of diensten weergeven op websites waar bestaande en potentiële klanten jouw merk kunnen ontdekken. De campagnes bieden de kans om een product afbeelding, prijsinformatie en de voorraadstatus aan gebruikers te communiceren.

Performance Max zijn erg relevant, wanneer je een retailer bent die de voorraad van een winkel wil promoten, maar zeker ook wanneer je beter gekwalificeerde leads wilt. 

Display Campagnes

Met een Display campagne bereik je zowel potentiële als huidige klanten terwijl ze een website bezoeken. De advertenties worden getoond, wanneer een klant websites bezoeken, video’s op YouTube bekijken, hun mail checken of wanneer ze apps gebruiken. Deze advertenties bestaan niet alleen uit teksten, maar kunnen ook uit een foto of video. 

Je kunt Google Display gebruiken, wanneer je je naamsbekendheid wilt opbouwen, product overweging wilt beïnvloeden en potentiële klanten wilt bereiken die jouw website wel hebben bezocht, maar nog niet de gewenste actie hebben gedaan.

Google Mijn Bedrijf / Maps Campagnes

Je kunt je Google Mijn Bedrijf koppelen aan je Google Ads-account, wat je kans op een hogere en betere positie in Google bij lokaal gerichte zoekopdrachten vergroot. Google zal in bepaalde gevallen een Google Maps-kaartje tonen, met één advertentie en direct reguliere bedrijven, deze zullen boven de organische resultaten worden getoond. Wanneer je Google mijn bedrijf helemaal goed hebt ingesteld, is de kans groter dat je zal worden getoond bij een lokale zoekopdracht. 

Lokale Googlel Ads campagnes of ook wel Maps Campagnes zijn gericht op het realiseren van een hogere zichtbaarheid wanneer een gebruiker op een locatie-gerichte zoekopdracht zoekt. Met de campagne kun je dan ook op zoekopdrachten richten die voor jouw bedrijf interessant zullen zijn en op campagnes die als doel hebben om op specifieke locaties getoont te worden.

Wil je online resultaten zien?

Als je snel bepaalde doelen wilt behalen behalen, zoals zichtbaar zijn of het aantal leads vergroten dan is Google Ads een goede tool om in te zetten. Boek een gratis strategiegesprek en ontdek waar je kansen liggen.

Boek een strategiegesprek
Anja Drenth zit op een kruk.
Online
Patrick | De Social Studio X

Chat nu met Patrick

Hi, Patrick hier! Wij ondersteunen meerdere van onze opdrachtgevers maandelijks op het gebied van Online Marketing.

Benieuwd hoe wij Online Marketing in zouden zetten voor jouw bedrijf? Stuur me een berichtje!