SEO Uitbesteden: Wordt Beter Vindbaar Dan je Concurrent
Home > Online marketing uitbesteden > Search Engine Optimization (SEO) Uitbesteden

Search Engine Optimization (SEO) Uitbesteden

Door SEO optimaliseren we je website zodat deze hogere posities pakt in zoekresultaten en zo meer relevant verkeer krijgt dat omzet oplevert.

Anja Drenth verwerkt feedback in een contentplanning.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, kortweg zoekmachine optimalisatie. SEO is het verbeteren van een website, met als uiteindelijke doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van de zoekmachines.

Aan de hand van verschillende factoren zoals hoe goed je website is, content op de website, zoekwoorden op de website en de website-autoriteit volgens zoekmachines rank je op een bepaalde plek. SEO is simpelweg het hoger ranken in zoekmachines door bepaalde SEO factoren te optimaliseren.

De voordelen van SEO

SEO heeft een tal aan voordelen voor jou met natuurlijk één van de grootste voordelen dat wanneer jouw website beter vindbaar is in zoekmachines, je gratis verkeer naar je website genereert. We zetten de belangrijkste voordelen voor je op een rij. 

  • Duurzame marketing. Wanneer je stopt met investeren in SEO is je resultaat niet ineens verdwenen en blijft het nog een hele tijd doorwerken. 
  • Alles is meetbaar. Door gebruik te maken van Google Search Console en Google Analytics zie je de resultaten makkelijk terug. Al je organische resultaten zijn dan ook zichtbaar en meetbaar in Analytics, van hoelang iemand op een pagina blijft tot waar ze daarna naar toe gaan.
  • Aan de hand van linkbuilding beïnvloed je zelf hoe belangrijk zoekmachines jou vinden. Wanneer je website veel relevante links heeft die vanaf andere website komen, krijg jij volgens zoekmachines autoriteit op dat gebied. 
  • Relevant verkeer die sneller omzet oplevert. Door SEO juist in te zetten trek je het relevanter verkeer naar je website. Door een zoekwoorden onderzoek te doen, een SEO strategie op te stellen en na te gaan wie je buyer persona’s zijn bepaal je wie jouw doelgroep en communicatiegroep is. Door rekening te houden met bovenstaande punten, maak je een website passen op de zoekintentie van je doelgroep.

Er zijn natuurlijk nog genoeg andere voordelen van SEO op te noemen. We zijn er dan ook zeker van overtuigd dat SEO voor elke bedrijf is in te zetten.

De drie belangrijkste aspecten van SEO

Er zijn drie aspecten die erg belangrijk zijn voor (SEO) Search Engine Optimization, namelijk content, techniek en autoriteit. Deze drie aspecten zijn ook onder te verdelen in on-page SEO, on-site SEO en off-page SEO.

1. Content is king

Zoekmachines kijken naar de content op je website. Ze willen de meest relevante en kwalitatieve content voorschotelen aan haar gebruikers. Het is dus van belang dat je content relevant is, kwalitatief sterk en aansluit waar de doelgroep naar zoekt. Houd de doelgroep dus goed in je achterhoofd wanneer je content maakt.

Bij het maken en schrijven van content zijn er nog een tal onderdelen waar je rekening mee moet houden. Denk bijvoorbeeld aan heading tags, ook wel koppen genoemd bij teksten. Het optimaliseren van afbeeldingen en video’s en ze alt-teksten te geven. Door je pagina’s te optimaliseren aan de hand van een title tag en een meta description beïnvloed je hoe je website in de zoekmachines getoond wordt.

2. Techniek

Een technisch goed geoptimaliseerde website is voor SEO erg belangrijk. Door de technische kant van je website te optimaliseren hij gebruiksvriendelijker voor de bezoekers en toegankelijker voor de zoekmachines. Zo weet je zeker dat belangrijke content op jouw website op de juiste manier gecrawld en geïndexeerd wordt. Daarom is techniek ook één van de drie aspecten die erg belangrijk is voor SEO.

Bij de techniek van de website houd je rekening met verschillende punten, waardoor je website beter gaat ranken. Zo is een duidelijke structuur van een website erg belangrijk. Door een goede websitestructuur weten zoekmachines beter de hiërarchie van je website te onderscheiden.

Wanneer je website niet snel laadt, zullen waarschijnlijk bezoekers ook sneller afhaken. Als je website  traag is wordt je ook minder hoog weergegeven in de zoekresultaten. Daarom is website snelheid een belangrijk aspect waar je op rankt.

3. Autoriteit

Het laatste belangrijke aspect is de autoriteit van een website. Zoekmachines plaatsen het liefste websites met de hoogste autoriteit bovenaan in de zoekresultaten. Bij autoriteit wordt dan ook uitgegaan dat hoe hoger deze is, des te betrouwbaarder de informatie is die erop staat.

De autoriteit van een website wordt alleen beïnvloed door backlinks. Hoe meer backlinks en dus websites naar jouw website verwijzen, hoe groter de kans is dat de zoekmachines je hogere ranken. Daarom is linkbuilding belangrijk.

Linkbuilding kan op verschillende manieren. Je kunt beginnen met je website aanmelden op relevante startpagina’s of bedrijfsgidsen. Een andere manier is het schrijven van gastblogs waarin je één of meerdere backlinks verwerkt. Een wat moeilijke manier, maar niet onmogelijk is linkbaiting. Dan maak je content maakt met als doel om viral te gaan, waarvoor waarschijnlijk de links vanzelf binnenstromen.

Wanneer je bij het maken en schrijven van SEO met deze drie aspecten rekening houdt, ben je al erg goed bezig in de richting om de basis van Search Engine Optimization op te zetten.

Patrick van der Hoek wijst Nynke van der Veen iets aan op een monitor.

Content schrijven voor SEO – blog schrijven (hoe schrijf je content voor SEO)

Er zijn een paar punten waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van goede content voor SEO. Je begint met het bepalen van het doel van je pagina. Ga na voor wie je de tekst schrijft en welke vraag deze doelgroep heeft. Houd goed in het achterhoofd dat je voor de bezoeker schrijft en niet voor de zoekmachines. 

Probeer je echt te focussen op één onderwerp per pagina. Door over meerdere onderwerpen op één pagina te schrijven, maak je het voor zoekmachines lastig te begrijpen waar je tekst over gaat. Vergeet niet de zoekwoorden in de teksten te verwerken en eventueel door te linken naar andere pagina’s.

Voeg headings toe aan je teksten en voeg ook toe aan je zoekwoorden. Voor SEO is het belangrijk dat elke pagina maar één H1 heading bevat, zodat het onderwerp van de pagina duidelijk is. Door headings is een pagina beter te lezen is en begrijpen zoekmachines begrijpen waar een pagina over gaat. Voeg vervolgens in de alinea’s zoekwoorden toe die vooraan staan. Zet de belangrijkste content en dus de belangrijkste zoekwoorden zo ver mogelijk bovenaan in de tekst.

Voeg genoeg relevante content toe van je onderwerp. Wanneer je het over SEO hebt en wat het inhoudt, kun je vervolgens ook over voorbeelden van SEO schrijven of hoe je een goede SEO tekst moet schrijven.

Niet te vergeten zijn links naar een andere webpagina’s. Want niet alleen externe links naar je website zijn belangrijk, maar ook interne links helpen mee aan een betere ranking van je website.

Voor het schrijven van content voor SEO zijn deze punten dus zeker niet te vergeten. Al deze punten zorgen ervoor dat jij en je website beter en hoger zullen ranken bij zoekmachines.

Hoe zet je SEO in voor je bedrijf? (uitleg + stappenplan)

Je kunt in 6 stappen met SEO voor je bedrijf beginnen. SEO is een tijdrovend klusje, maar wanneer je de basis eenmaal hebt staan is het een duurzame marketingstrategie. Wanneer je er mee stopt zijn de resultaten namelijk niet zomaar weg. Wij zetten de 6 stappen voor je op een rijtje:

  • Zoekwoordenonderzoek
    Begin met het bepalen van je doelgroep en ontdek welke vragen zij hebben. Aan de hand hiervan begin je met je zoekwoordenonderzoek. Met verschillende tools ontdek je wat het zoekvolume is van een zoekwoord en hoe moeilijk je hierop kunt ranken.
  • SEO waardige content
    Nu je zoekwoorden hebt om op te ranken is belangrijk om SEO waardige content te schrijven. Naast het schrijven van nieuwe content, kun je ook bestaande content optimaliseren, al moet dit natuurlijk nog steeds SEO proof zijn.
    Vewerk je zoekwoorden in je teksten, maar let er wel op dat je de zoekwoorden niet te vaak laat terug laat komen, dit wordt keyword stuffing genoemd. Zoekmachines ranken je dan minder hoog.
  • Vul meta titles en meta descriptions in
    Dit wordt vaak vergeten, maar is wel belangrijk voor SEO. Door de meta title en de meta description in te vullen heb je invloed op hoe je website in de zoekmachines wordt getoond.
  • Los technische problemen op
    Een website heeft eigenlijk altijd wel technische problemen. Sommige problemen zijn makkelijker op te lossen dan de anderen, maar het is belangrijk voor Search Engine Optimization dat je website eigenlijk zo weinig mogelijk technische problemen heeft. Met een site audit zie je welke problemen er spelen op je website en hoe je ze op kunt lossen.
  • Begin met linkbuilding
    De autoriteit van je website wordt bepaald aan de hand van links. Hoe hoger je autoriteit, hoe hoger je rankt bij zoekmachines. Een goede linkbuilding strategie opstellen is daarom niet onbelangrijk. Zo is het slim om links (backlinks) via andere websites te verkrijgen, maar is het ook erg belangrijk dat je interne links goed staan.
  • Google Mijn Bedrijf
    Google Bedrijfspagina oftewel Google Mijn Bedrijf is een zakelijke pagina binnen het Google Netwerk. Op deze pagina toon je al je belangrijke bedrijfsgegevens, denk aan je adresgegevens, een beschrijving van wat je doet, openingstijden en recensies. Wanneer jouw bedrijfspagina het beste aansluit op de zoekopdracht dan is de kans ook groot dat jouw bedrijf wordt getoond bij de zoekopdracht. Google Mijn Bedrijf heeft dus effect op de vindbaarheid (SEO) van je website. Het is iets wat makkelijk kan worden opgezet, maar vaak wordt vergeten, terwijl het effect heeft op je vindbaarheid.

Hoe kun je de SEO van je bedrijf verbeteren?

Wanneer je de basis van SEO hebt staan en om de drie belangrijkste aspecten, content, techniek en autoriteit hebt gedacht, kun je je SEO nog optimaliseren. Zo kun je op de volgende aspecten letten:

  • Zoekwoord matches
    In je teksten heb je als het goed is al zoekwoorden verwerkt. Om de teksten te optimaliseren kun je aan deze teksten nog zoekwoord matches toevoegen. Dit zijn directe matches van het desbetreffende zoekwoord en synoniemen.
  • Indeling en lay-out veranderen
    Het is van belang die de content past in je layout. Wanneer je teveel lange teksten hebt en maar weinig beeld hebt, heeft dit negatieve invloed op je ranking in zoekmachines. Zoekmachines denken dan dat je inhoud niet bij de doelgroep past, waarvan denkt zoekmachines denken dat jouw doelgroep is.
  • Besteed nog meer tijd aan linkbuilding
    Wanneer de autoriteit van je website nog niet heel hoog, wil je ervoor zorgen dat je autoriteit omhoog gaat, zodat je steeds hoger in zoekmachines gaat ranken. Met linkbuilding zorg je ervoor dat je autoriteit omhoog gaat. Door veel backlinks te krijgen en te werken aan interne linkbuilding wordt je domein autoriteit hoger.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is eigenlijk precies wat het zegt. Het is een marketingstrategie waardoor bedrijf lokaal beter gevonden wordt. Voor bedrijven met fysieke locaties is dit een erg interessante SEO strategie. Het gaat hier om bedrijven met fysieke locaties met een lokale focus of een bedrijf met meerdere fysieke adressen.

SEO & Social media

Actief zijn op social media is automatisch al goed voor je vindbaarheid. Zoekmachines tonen namelijk ook social media posts op de zoekresultaten pagina. Social media is alleen niet een manier om met linkbuilding de autoriteit van je website te verhogen. Dat zou te makkelijk zijn. Social media draagt dan ook alleen bij aan de zichtbaarheid en vindbaarheid in de zoekmachines.

SEO & YouTube

Ook bij YouTube kun je ranken in de zoekresultaten. Google toont ook YouTube video’s als zoekresultaten, maar je zult niet zo snel bovenaan ranken met een YouTube video. Search Engine Optimization is dus wel een erg goede manier om hoger te ranken op YouTube zelf. Elk jaar stijgt het aantal YouTube zoekmachine gebruikers en de concurrentie is relatief laag op YouTube, daarom is het een goede redenen om te starten met SEO op YouTube. Je kunt de volgende stappen nemen je YouTube SEO te verbeteren:

  • Begin met een zoekwoorden analyse
    Een belangrijke eerste stap is om een zoekwoorden onderzoek te doen. Je moet hierbij wel opletten dat je kijkt naar het zoekgedrag op YouTube, zoekwoorden kunnen namelijk per kanaal verschillen.
  • Schrijf een script bij je content
    Om zoekmachines te laten weten wat de inhoud van je video is, is het belangrijk om een script te schrijven en een goede beschrijving te maken.
  • Zoekwoorden verwerken in titel en bestandsnaam
    Wanneer je de zoekwoorden verwerkt in de titel en in de bestandsnaam wordt automatisch je video beter zichtbaar en dus vindbaar.
  • Gebruik tags voor je video
    De tags laten de kijker, maar ook de zoekmachine zien waar je video over gaat. Ze dienen als een soort extra beschrijving, waarmee de zoekmachine zowel de context en de content van de video begrijpt.

Dit zijn enkele stappen die al helpen om je video’s beter te laten ranken in de zoekmachine van YouTube. Grote kans dat wanneer je goed rankt in YouTube, zoekmachines zoals Google jou ook tonen in de weergaves van YouTube video’s.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee je op een eenvoudige manier je eigen bedrijfsinformatie kan beheren. Google Mijn bedrijf wordt getoond, wanneer mensen je bedrijf googelen.

Mensen vergeten vaak om Google Mijn Bedrijf goed of volledig in te vullen en vergeten daar dus eigenlijk ook een stuk SEO mee. Google zal jouw bedrijfsprofiel tonen aan de hand van drie verschillende ranking factoren. Dit is onder andere relevantie. Wanneer jouw bedrijf goed bij de zoekintentie van de gebruiker past is de kans groot dat jouw profiel aan de rechterkant van de google zoekresultaten wordt getoond.

Google zal je bedrijf alleen tonen als je bedrijf ook echt prominent in de buurt aanwezig is en blijft. Zo laat je aan Google zien dat je relevant bent en graag gevonden wilt worden. Zorg er dus voor dat je profiel altijd actief blijft en je dat je je profiel up-to-date is.

De verschillen tussen SEO & SEA (Google Ads)

Er zijn duidelijke verschillen tussen Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dat SEO het optimaliseren van je website is om organische verkeer te krijgen en bij SEA gaat het om betaald websiteverkeer via zoekmachines. Ook is SEO een langdurig project, tegenover SEA waarbij je juist direct resultaat krijgt.

SEO zelf doen of uitbesteden?

Door de jaren heen is SEO echt een specialisme geworden en is het dan zeker ook echt iets wat niet zomaar door iedereen te doen is. Het grootste voordeel aan SEO uitbesteden is dan ook dat je heel wat tijd bespaart. Je hoeft dan ook niet zelf bezig met de website of teksten te schrijven. Wij van De Social Studio gaan graag voor je aan de slag om je website vindbaar en zichtbaar mogelijk te krijgen in de zoekmachines. Zien we je gauw eens om met jou over je kansen te spreken?

Wil je online resultaten?

Boek gratis een strategiegesprek en ontdek waar je kansen liggen.

Boek een strategiegesprek
Anja Drenth zit op een kruk.
Online
Patrick | De Social Studio X

Chat nu met Patrick

Hi, Patrick hier! Wij ondersteunen meerdere van onze opdrachtgevers maandelijks op het gebied van Online Marketing.

Benieuwd hoe wij Online Marketing in zouden zetten voor jouw bedrijf? Stuur me een berichtje!