10 Snelle Checks om de SEO van Je Website te Verbeteren
Als bedrijf wil je online vindbaar zijn. Een website helpt al veel. Door deze 10 snelle SEO checks haal je meer uit je website.
Als je een website bezit, wil je natuurlijk dat deze goed te vinden is in de zoekmachines. Dit levert je namelijk (gratis) verkeer op naar je website. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) speelt daarbij een grote rol.
Waarom is SEO belangrijk?
Zoals je hierboven aangegeven is het belangrijk dat jouw website goed te vinden is in de zoekmachines, hierdoor krijg jij maandelijks gratis nieuwe bezoekers (en dus potentiële nieuwe klanten voor jouw bedrijf). SEO kan je zien als een drukke winkelboulevard waarbij je graag op de meest bezochte plaats zit en niet ergens achterin waar niemand komt.
De zichtbaarheid van jouw website geeft aan dat het relevant is voor de bezoeker en ook dat de zoekmachine jou hoog in de lijst heeft gezet voor deze zoekwoorden omdat de inhoud van je website relevant is.
Waarom is jouw website op een lagere positie dan die van een ander? En wat kan je hier aan doen om hoger in de lijst te komen te staan? Ga de volgende 10 checks bij langs om te kijken of jouw website geoptimaliseerd is voor SEO.
Dit zijn De 10 checks
1. Zorg voor unieke en relevante inhoud
De belangrijkste factor op de SEO van je website is hebben van unieke unieke en relevante inhoud/content. Zorg ervoor dat je inhoud nuttig en waardevol is voor je doelgroep en gebruik zoekwoorden om te helpen bij de ontdekking door zoekmachines.
2. Maak een goede zoekwoord strategie
Zoals bij punt 1 genoemd helpt het gebruik van relevante zoekwoorden bij het verbeteren van de SEO. Plaats ze op strategische plaatsen zoals de titel, URL en meta-beschrijving om zoekmachines te helpen bij het bepalen van de inhoud van je website.
3. Optimaliseer alle afbeeldingen
Afbeeldingen kunnen een positieve impact hebben op de SEO van je website, mits deze correct zijn geoptimaliseerd. Geef afbeeldingen aangepaste bestandsnamen en alt-tekst en zorg ervoor dat ze snel laden om de gebruikservaring te verbeteren.
4. Bouw consistent interne links
Interne links zijn links vanaf je website naar andere pagina’s op jouw website. Ze helpen gebruikers en zoekmachines bij het navigeren en verbeteren van de structurele kwaliteit van je website.
5. Optimaliseer je website voor een snelle laadtijd
De laadtijd van je website is belangrijk voor zowel de gebruikerservaring als de SEO. Gebruik tools om de laadtijd te testen zoals PageSpeed van Google en neem de nodige stappen om het te verbeteren. Zoals het beperken van grote bestanden, caching en het gebruiken van content delivery networks (CDN’s)
6. Maak je site mobiel vriendelijk
In deze tijd gebruiken veel mensen hun mobiele telefoon om online te zoeken, dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je website mobielvriendelijk is. Gebruik webdesign dat geoptimaliseerd is voor alle apparaten zodat de gebruikerservaring altijd goed is.
7. Maak gebruik van rich snippets en schema-markup
Rich snippets zijn alle zoekresultaat items die geen blauwe links zijn. Dus bijv. een uitgelichte tekst of video. Deze helpen de zoekresultaten te verrijken en het bereik te verbeteren. Een schema-markup is een vorm van programma taal die zoekmachines helpt om content en inhoud beter te begrijpen. Ook kun je hierin duidelijk aangeven dat je een bedrijf bent. Dan kan Google hier beter rekening mee houden.
8. Gebruik een duidelijke en logische URL-structuur
Een duidelijke en logische URL-structuur kunnen helpen bij het verbeteren van de gebruikerservaring en de SEO van je website. Zorg ervoor dat de URL’s kort en duidelijk zijn en er geen speciale tekens voorkomen.
9. Maak je menustructuur voor de gebruiker en niet de zoekmachine
Zorg er voor dat het menu is geoptimaliseerd voor de gebruiker en SEO door in kaart te brengen welke landingspagina’s relevant zijn voor de directe klik van de bezoeker. Maximaal 5 menu items met hieronder maximaal 2-3 submenu items. Vergeet niet de zoekwoorden op een subtiele manier te verwerken in het hoofdmenu.
10. Optimaliseer je footer
De footer van een website is niet minder belangrijk. Zorg ervoor dat de interne links hier ook aanwezig zijn die leiden naar sterke contentpagina’s binnen het eigen domein. Voeg in de footer ook de USP’s, contactgegevens en social kanalen toe en eventueel het adres van je bedrijf. En verwerk weer op een subtiele manier de zoekwoorden in de footer.
Kom je er toch niet helemaal uit, heb je hulp nodig of wil je het optimaliseren van SEO toch liever aan een ander over laten? Door SEO uit te besteden Bij De Social Studio helpen wij bereik je eindelijk je SEO-doelen.
SEO betekent bij ons het hele pakket. Van copywriting tot linkbuilding; als je een SEO-pakket bij ons afsluit dan verzekeren we je nu direct dat we alle facetten mee nemen. Boek nu je vrijblijvende Matchcall.
De nuchtere webmarketeer die letterlijk geen problemen, maar alleen oplossingen ziet. Kan soms zijn klompen breken over technische hick-ups, maar blijft altijd (onvoorstelbaar) positief.
Ben jij klaar om marktleider te worden?
De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!