< Naar kennisbank

De 12 Zakelijke Doelen van Social Media

12 belangrijke zakelijke doelen voor succes op social media! Van het vergroten van naamsbekendheid tot het stimuleren van klantbetrokkenheid. Lees ze hier!

Het is algemeen bekend dat sociale media zoals Instagram en Facebook geweldige tools zijn voor organisaties. Toch hebben Wilco Verdoold en Marco Frijlink (schrijvers van het boek 'zakelijke doelen bereiken met social media') gemerkt dat veel organisaties worstelen met het helder formuleren van hun doelen. Daarom hebben ze 12 specifieke doelen geïdentificeerd die organisaties kunnen helpen om meer uit hun social media – inspanningen te halen. Deze 12 doelen lees je hieronder!

1. Naamsbekendheid vergroten

Je organisatienaam bekend maken, dat is iets wat echt belangrijk is. Het maakt niet uit wat voor organisatie je bent, iedereen begrijpt dat bekendheid essentieel is. Als mensen je organisatienaam al kennen op het moment dat ze iets nodig hebben (zelfs als ze er nog niet actief naar op zoek zijn), of nog beter, meteen aan jou denken, dan ben je al een flinke stap dichter bij een nieuwe klant. Dit geldt niet alleen voor het aantrekken van nieuwe klanten, maar ook voor het in contact blijven met klanten die al eerder iets bij je hebben gekocht.

2. Leads genereren

In de praktijk zien we dat sociale media zelden rechtstreeks leidt tot directe verkopen. Daarom wordt er gekozen voor het genereren van leads. Een lead is eigenlijk een potentiële klant die een stap verder gaat in het proces dat uiteindelijk kan leiden tot aankoop. Denk bijvoorbeeld aan iemand die om meer informatie vraagt, contact opneemt met een verkoper of zich aanmeldt voor een demo of evenement.

Je kunt ook leads genereren via social advertising voor het uitbreiden van je klantenbestand. Met doelgerichte advertenties op social media platforms kun je potentiële klanten aantrekken, hun interesses wekken en waardevolle contactinformatie verzamelen. Lees meer over leads genereren via social advertising.

3. Klanten behouden

Het vasthouden van bestaande klanten lijkt niet echt iets waar veel organisaties aan denken als het gaat om het gebruik van social media. Vooral bij organisaties die sterk gericht zijn op verkoop, krijgen klanten vaak niet genoeg aandacht. 

4. Klantenservice verbeteren

Ook als het verbeteren van je klantenservice voor je organisatie een belangrijke doelstelling is, valt de inzet van social media te overwegen. Social media geeft je namelijk de mogelijkheid om actiever te luisteren naar wat je klanten te zeggen hebben en snel te reageren op hun vragen en behoeften. Vaak kun je via social media, klanten sneller van dienst zijn dan met andere communicatiemiddelen, en dat tegen lagere kosten ook.

5. Verbeteren van reputatie

Dit doel draait om het beeld dat mensen hebben van je organisatie. Terwijl het vergroten van naamsbekendheid gaat over hoeveel mensen je kennen, gaat reputatie over wat mensen daadwerkelijk denken en voelen wanneer ze aan je organisatie denken. 

6. Beïnvloeders betrekken 

Mensen met invloed worden soms ‘influencers’ genoemd. Dit zijn mensen in je omgeving die op de een of andere manier kunnen beïnvloeden hoe je organisatie het doet. Dit kunnen bijvoorbeeld bloggers, journalisten, politici, recensenten en anderen zijn. 

7. Vergroten van marktinzicht

Een van de gevolgen van het algemene gebruik van social media is de grote toename van openheid op allerlei gebieden. Organisaties zijn steeds meer bereid om te delen wat ze doen en hoe ze dat doen. En dat biedt kansen!

8. Risicobeheersing

Voor de meeste organisaties staat risicobeheersing waarschijnlijk niet bovenaan hun lijstje met de belangrijkste doelen voor het komende jaar. 

Maar er zijn wel bepaalde organisaties waar dit een cruciaal doel is. Dit geldt bijvoorbeeld voor de financiële sector, maar ook voor bedrijven in de consumentenproducten industrie die snel veel klanten willen bereiken.

9. Medewerkers werven

Het aantrekken van nieuwe medewerkers staat hoog op de prioriteitenlijst van elke organisatie, en met een goede reden. Het vinden van nieuw talent is een strategische zet; je legt de basis voor toekomstig succes.

In de wereld van vandaag is het alleen niet genoeg om te hopen dat de juiste kandidaten vanzelf naar je toe komen. In plaats daarvan is het een goede set om social media te gebruiken. En als je dat direct goed wilt doen is het slim om je recruitment marketing uit te besteden.

10. Medewerkers betrekken

Het betrekken van je eigen team via sociale media biedt een interessante weg naar het benutten van hun waardevolle perspectieven en het versterken van je bedrijf op basis van interne expertise.

11. Productiviteit verhogen

Er zijn twee specifieke situaties waarbij het slim is om sociale media te gebruiken om je medewerkers beter te laten werken. Dit geldt als je een klantenservice hebt, omdat sociale media kunnen helpen bij het snel afhandelen van vragen van klanten. Het geldt ook voor organisaties waar medewerkers veel kennis hebben en goed moeten samenwerken. Social media helpt om efficiënter samen te werken en van elkaar te leren.

12. Innovatie/ontwikkeling bevorderen

Voor veel bedrijven is het bedenken van nieuwe dingen, zoals nieuwe producten of diensten, iets wat ze graag willen doen. Vooral de laatste jaren veranderen de markten snel, klanten willen steeds iets anders, en er zijn nieuwe bedrijven die de concurrentie aangaan.

Social media helpt om nieuwe ideeën te bedenken, te horen wat klanten willen en meer mensen te leren kennen. Op die manier kun je het proces van vernieuwen en bedenken versnellen en beter maken.

Nieuwsgierig naar hoe social media je zakelijke doelen kunnen realiseren? Of wil je je social media uitbesteden? Boek dan nu jouw vrijblijvende Matchcall.

Patrick
van der Mark

De nuchtere webmarketeer die letterlijk geen problemen, maar alleen oplossingen ziet. Kan soms zijn klompen breken over technische hick-ups, maar blijft altijd (onvoorstelbaar) positief.

Ben jij klaar om marktleider te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!