Je Merk Vertalen naar een Online Marketingstrategie
Sterke online marketing begint met het vertalen van je merk naar een online marketingstrategie. Wij leggen je uit hoe je dit doet!
Zonder goed fundament heeft het geen zin om een huis te bouwen. Hetzelfde geldt voor (online) marketing. Zonder een onderscheidend merk, heeft het weinig zin om marketingactiviteiten uit te voeren.
Je houdt het een poosje vol, maar omdat je geen waarde toevoegt voor potentiële klanten, stort, grof gezegd, de “bende” binnen de kortste keren in. Heb jij een duidelijke merkstrategie en positionering staan? Dan wil je die vertalen naar een online marketingplan, maar hoe ziet die transitie eruit?
Dit zijn de basisprincipes van een merk
Laten we beginnen bij het begin. Jouw bedrijf begint bij je merk. Om die zo succesvol mogelijk uit te bouwen heb je een plan nodig. Daarom bespreek ik, voordat we verder ingaan op online marketing, eerst met je wat de bouwstenen van je merkstrategie zijn.
Onderscheidenheid
De uiterste basis van je merkstrategie is je bestaansreden. Waarom mag jij eigenlijk bestaan? En wat maakt je bijzonder ten opzichte van al die andere aanbieders in jouw markt. Jouw onderscheidenheid bepaalt jouw reden van bestaan.
Laat ik vooropstellen dat merkstrategie een keuze volle fase is, vooral in de opstartfase van je bedrijf. Dat betekent dat jij zelf de keuzes maakt over hoe jij bekend wilt staan. Deze keuzes zijn fundamenteel voor de toekomst van je bedrijf, omdat je deze merkkeuzes voor minimaal 5 jaar maakt. Vijf vragen die je kunt stellen om je onderscheidenheid te bepalen:
- Welk probleem wil ik oplossen?
- Waarom wil IK dit probleem oplossen?
- Hoe lossen anderen dit probleem op?
- Hoe ga ik dit anders of beter doen?
- Wat levert het mijn potentiële klanten op?
Positionering; wanneer denkt aan klant aan je bedrijf?
Positioneren is het kiezen van een onderscheidende, relevante en geloofwaardige positie in het hoofd van je (ideale) klant. Door een goede positionering krijg je een voorkeurspositie bij je doelgroep. Hierdoor zal je potentiële doelgroep jouw producten of diensten boven dat van een ander verkiezen.
Een vuistregel voor een sterke positionering is keuzes maken. Des te duidelijker jouw positionering is, des te meer interesse jij gaat wekken bij de persoon die een probleem ervaart binnen jouw expertise.
Het bepalen van je positionering
Het bepalen van je positionering is niet makkelijk. Daarom stellen wij voor om hier een model voor te gebruiken. Een goed model om hiervoor te gebruik
en is het Brand Key Model. Dit zijn 9 stappen die leiden naar je merkbelofte; de belofte die jij klanten doet als het gaat om het oplossen van hun probleem. Hieronder leg ik de 9 stappen kort uit.
Stap 1: Root Strengths
Hier benoem je de “root strengths” van het merk. Wat heeft het merk groot gemaakt en waar kan het merk op voortbouwen?
Stap 2: Concurrentieomgeving
Breng je belangrijkste concurrenten in kaart en je concurrentie. Dit zijn twee verschillende begrippen. Een concurrentieanalyse is dus een verkenning van de markt waarin je inzichten doet over de verzadiging van de markt. En een concurrentenanalyse gaat erover hoe een specifieke concurrent zijn marktbenadering in steekt.
Stap 3: Doelgroep
Hierna is het belangrijk om keuzes te maken omtrent jouw doelgroep. Durf ook daadwerkelijk mensen uit te sluiten. Je moet niet een allemansvriend willen zijn.
Stap 4: Inzichten (sweet spot)
Stap 1, 2 en 3 leg je vervolgens over elkaar heen zodat je kunt kijken wat het is waar je doelgroep naar zoekt, je concurrenten niet beheersen en wat jij kunt bieden.
Stap 5: Voordelen
Hier komen mogelijk een of twee zaken uit waarin jij je onderscheidt. De volgende stap is om per inzicht de voordelen te formuleren. Hiermee ga jij jouw potentiële doelgroep overtuigen.
Stap 6: Waarden en persoonlijkheid
Deze voordelen moeten door een bepaalde persoonlijkheid gecommuniceerd worden. Met welke kernwaarden en persoonlijkheid ga jij je product of dienst verkopen?
Stap 7: Geloofwaardigheid
Iets zeggen is stap 1, maar hoe zorg jij ervoor dat je klanten ook echt op je kunnen vertrouwen? Denk na over hoe jij de geloofwaardigheid van je merk gaat borgen. Waarom zouden we voor jou moeten kiezen?
Stap 8: Onderscheidende kracht
Wat maakt jou nou echt onmisbaar ten opzichte van concurrenten? Wat is je differentiatie factor?
Stap 9: Merkessentie / merkbelofte
De laatste stap van het Brand Key Model gaat om de essentie van je merk. Wat uiteindelijk zich uit in je merkbelofte. Vat stap 5 tot en met 8 samen in 1 tot 3 woorden!
Visuele identiteit (branding)
Wanneer jij jouw merkstrategie duidelijk neer hebt gezet kan de start gemaakt worden met het maken van de visuele identiteit! Aan de hand van wat jij neergezet hebt bij je merkidentiteit ga je naar de triggers kijken die jouw doelgroep aantrekkelijk vinden. Zoals logo’s, kleurgebruik, vormelementen en foto- en videografie. Onze Head of Design en collega Anja schreef hier een andere blog over. Die lees je hier!
Wat is online marketing?
We zijn aangekomen bij de essentie van dit artikel. Maar eerst leggen we je uit wat online marketing precies is. Online marketing is het promoten van je product of dienst via het internet. Dit kan verschillende doelen hebben. Zo kun je dit bijvoorbeeld doen om meer leads te genereren, meer verkopen te realiseren of door simpelweg je naamsbekendheid te vergroten. Je leest er in onze blog Wat is online marketing? Meer over!
Doel van online marketing
Het primaire doel van online marketing is om je bedrijf te laten groeien door middel van online promotie. Echter, secundaire doelen komen vaak beter tot hun recht op verschillende platformen. Zo kun je natuurlijk geen nieuwe klanten werven in een nieuwsbrief, maar gaat dit beter via social media of Google.
Je merk vertalen naar online marketing
We hebben nu de merkidentiteit en merkessentie van je merk bepaald. Dit geeft weer wie jij bent en waar je doelgroep naar op zoek is. Om erachter te komen hoe je jouw doelstelling kunt bereiken zul je moeten kijken welke doelstellingen je via online kanalen kunt verwezenlijken. Hieronder leggen we uit hoe je je merk concreet kunt vertalen naar een online marketingstrategie.
Marktonderzoek
Allereerst begin je met marktonderzoek. Dit deel heb je ook al deels gedaan voor je merkstrategie, maar het grootste verschil is dat je niet alleen kijkt wat voor praktisch of emotioneel probleem je doelgroep heeft; je gaat nu kijken via welke kanalen men op zoek gaat naar een oplossing, waar ze dan precies naar zoeken en hoe je het over kunt halen om voor jouw product of dienst te kiezen.
Doelstellingen
Een strategie is geen strategie zonder doelstellingen. Je moet ergens naar toe werken, want anders heb je geen plan nodig. Begin bij een primair doel zoals bijvoorbeeld meer omzet, meer leads of meer collega’s vinden via onze kanalen. Deel dit hoofddoel in het tactische plan weer op in subdoelen per middel dat je in gaat zetten.
Tactisch plan
Aan de hand van je doelstellingen ga je kijken welke problemen jij per fase van de klantreis op gaat lossen. In een (content)marketingfunnel heb je 5 fasen waarin een doelgroep allemaal andere problemen kan ervaren. De fasen leg ik hieronder uit:
- Breed publiek: In deze fase ben jij nog niet “in the picture”. Deze fase vertegenwoordigt alle mensen die in jouw doelgroepomschrijving passen en voldoen aan de probleemherkenning waar jij een oplossing voor hebt. Het doel van deze fase is om in contact te komen met deze doelgroep zodat ze naar deze volgende fase gaan.
- Acquisitie: In deze fase staan de mensen centraal die in aanraking geweest zijn met jou en jouw oplossing, of in ieder geval erkend hebben. Het doel in deze fase is om een weergave op social media of in Google ook daadwerkelijk door te laten klikken naar je website.
- Bezoeker of betrokkene: Nice, je hebt een nieuwe websitebezoeker. Je oplossing wordt nu in overweging genomen. Jouw oplossing wordt als potentieel gezien voor het oplossing van een probleem. Het doel in deze fase is om zoveel mogelijk relevante informatie te bieden die bijdraagt bij het oriëntatieproces van de bezoeker!
- Geïnteresseerde bezoeker: Jouw bezoeker is teruggekeerd of is al ontzettend lang in contact met je website. In deze fase is het belangrijk om je doelgroep te overtuigen dat jij echt degene bent die het probleem op kan lossen. Wat in deze fase goed kan helpen is (video)reviews van je bestaande klanten of een goede teampagina waar je gezicht op te zien is!
- Lead of klant (doel behaald via website): YES! Geconverteerd! In het geval van een dienstverlener betekent dit dat je een nieuwe lead in je mailbox hebt die je op mag volgen. Succes! Als webshop heb jij iemand overtuigd op jouw product te kopen. In deze fase is het belangrijk dat iemand direct en goed opgevolgd wordt via de daarvoor bestemde kanalen!
Online marketing uitbesteden
Online marketingstrategie en uitvoering is niet zomaar “even” gedaan. Daar komt kennis, dedication en uitvoering bij kijken. Het is ook niet verkeerd om te weten waar je mee bezig bent.
Denk je toch dat je online marketing beter af zou zijn met een agency of tussenpersoon? Wij geven advies, schrijven strategieën en ontzorgen je ook nog eens op het gebied van online marketing.
Wil jij je online marketing uitbesteden? Dan beginnen we met een vrijblijvende Matchcall.
Een doorgewinterde Fries met een voorliefde voor alles wat met content & strategie te maken heeft. Slaat graag de brug tussen merk, marketing en sales. Oh, en windt er geen doekjes omheen.
Ben jij klaar om marktleider te worden?
De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!