Meer omzet, leads en bereik. Wil jij ook

Social media marketing Uitbesteden?

Social media uitbesteden is voor vele bedrijven de oplossing om toch mee te kunnen met de laatste trends in het constant veranderende social-media-landschap. Social media is allang geen plek meer voor alleen hondenfoto’s of familiekiekjes. Nee, het is big business. Maar dan ook echt BIG! 

Een kijkje nemen in de wereld van
social media uitbesteden? #neemcontactop

Verstuur ons de meest essentiële gegevens van jou en jouw bedrijf en wij nemen contact op!

Maandelijks Budget

5 + 6 =

Wat is social media marketing?

Social media marketing is het promoten van je product of dienst via verschillende social media kanalen. Echter, social media marketing gaat verder dan alleen je dienst op social media te zetten. Het is net als doorsnee marketing van belang om een strategie te hebben die concurrenten van jouw bedrijf niet hebben en die aansluit bij jouw doelgroep. De uitvoering van social media marketing is dus bij geen enkel bedrijf hetzelfde. Wat veel bedrijven doen is dat ze hun volgers een ‘’kijkje in de keuken’’ geven of dat ze foto’s van het personeel delen. Je denkt nu vast: ‘’Dat levert niks op voor mij.’’, maar zeg dat niet te snel. Als je social media marketing koppelt aan je bedrijfsdoelstellingen, dan kunnen deze manieren van content daadwerkelijk helpen bij de groei van jouw bedrijf. Ieder bedrijf kan met social media groeien; 80% van de wereldpopulatie zit immers op social media.

Ontdek hoe jij kunt groeien met de gratis QuickScan!

Social media marketing &

content creatie

De keuze is reuze als het gaat om social media kanalen. En per kanaal zijn er talloze manieren van content creatie mogelijk. Nadat je kanalen hebt gekozen moet je na gaan denken over wat voor content je wil gaan maken. Contentmarketing is een aantal jaren geleden ontzettend populair geworden in de wereld van zoekmachine optimalisatie (SEO), maar ook op social media is alles wat je ziet content. Door contentmarketing zo in te richten dat het perfect past bij je social media marketingstrategie, is jouw bedrijf aanwezig op de momenten dat je doelgroep en potentiële klanten naar je opzoek zijn.

Social media content creatie

Een waardevolle social media marketingstrategie

Tegenwoordig spreken we in marketingland steeds meer van waardevolle content. Dit wil zeggen dat je als bedrijf content aan je volgers biedt waar ze ook letterlijk (en soms direct) wat aan hebben. Jij bent de expert in jouw werkgebied en dat moet je laten zien. Althans dat is het doel van waardevolle contentmarketing; autoriteit claimen. Deze trend is niet alleen meer relevant bij zoekmachine optimalisatie, maar ook op social media. Het hangt natuurlijk per social mediakanaal af wat voor content je kan en gaat maken.

Facebook

Facebook is in Nederland met meer dan 11 miljoen gebruikers, het grootste social media platform. Dat is ook waarom Facebook bijna in elke social media strategie terugkomt. Goed om te weten is dan ook dat elke doelgroep op Facebook zit. Je bedrijf op Facebook? Dat is zeer gemakkelijk. Je kunt eenvoudig een bedrijfspagina aanmaken die je vervolgens in kunt richten volgens allerlei verschillende templates. Zo heb je verschillende thema’s voor winkels die producten verkopen, bureaus die diensten aanbieden of non-profit organisaties. Op Facebook is er de mogelijkheid om onbetaalde (organische) berichten en betaalde berichten (advertenties) te plaatsen. Ook is er de mogelijkheid om onbetaalde berichten te promoten. In dat geval wordt het een gesponsord bericht. Op Facebook heb je veel advertising mogelijkheden voor je bedrijf. Je kunt verschillende manieren van targeting proberen en door verschillende mogelijkheden in content kun je makkelijk verschillende boodschappen onder de aandacht brengen. Via Facebook is het mogelijk om Shopping in te stellen. Zo kun je je webshop verplaatsen naar Facebook en vanuit Instagram gaan verkopen.

Instagram

Instagram is hèt platform voor beeldende content. Daarom is het ook een sterk groeiend social mediakanaal. In Nederland heeft Instagram ruim 4,5 miljoen gebruikers. Het mooie aan Instagram is dat je volgers heel lang vast kunt houden op je profiel als je content bij de doelgroep past. Instagram kan dan ook ontzettend goed bijdragen aan de naamsbekendheid en branding van jouw bedrijf, omdat je je hele merk kunt vertalen naar Instagram. Tekst is bij Instagram dus ook bijzaak, wat bij Facebook juist andersom is. De advertising via Instagram verloopt hetzelfde als via Facebook. Ook via Instagram is het mogelijk om Shopping in te stellen. Zo kun je je webshop verplaatsen naar Instagram en vanuit Instagram gaan verkopen.

LinkedIn

Tegenwoordig spreken we in marketingland steeds meer van waardevolle content. Dit wil zeggen dat je als bedrijf content aan je volgers biedt waar ze ook letterlijk (en soms direct) wat aan hebben. Jij bent de expert in jouw werkgebied en dat moet je laten zien. Althans dat is het doel van waardevolle contentmarketing; autoriteit claimen. Deze trend is niet alleen meer relevant bij zoekmachine optimalisatie, maar ook op social media. Het hangt natuurlijk per social mediakanaal af wat voor content je kan en gaat maken.

Mensen kunnen een interesse of een reactie achterlaten op je bericht. Deze interesse is te vergelijken met een like op Facebook. Hoe meer interactie hoe groter het bereik op dit bericht wordt. Dit bereik kan ook vergroot worden door het bericht te promoten in de vorm van een gesponsord bericht.

TikTok

TikTok is het nieuwe social media platform wat echt werkt voor bedrijven. Het platform is ervoor gemaakt om content van ontzettend veel content creators te laten zien aan jou als gebruikers. De video’s op TikTok zijn relatief kort, waardoor een gebruiker erg veel video’s kan bekijken tijdens het bezoek aan de app. Dit zorgt er ook voor dat de kans op TikTok groter is om viraal te gaan dan op andere platformen zoals Facebook en Instagram. Met de inzet van een TikTokstrategie kun jij met je bedrijf dus ontzettend veel uit TikTok halen.

“Content is fire.

Social media is gasoline.”

Voordelen van social media marketing.

Je zult misschien denken: ‘’Leuk dit allemaal, maar wat heb ik nou aan social media marketing?’’ Daarom geven we je hieronder 9 voordelen van social media marketing.

1. Doelgroepbenadering (targeting)

Wanneer je aan de slag gaat met social media marketing, dan wil je vooral in het begin direct resultaat boeken. Met advertising op social media is dat super makkelijk. Je kunt letterlijke elke persoon op social media benaderen, dus ook degene die in jouw doelgroep zit. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is het helder hebben van je doelgroep, zodat je naast de juiste mensen bereiken ook zo efficiënt mogelijk adverteert.

2. Extra verkoopkanaal waar veel mensen op zitten

In principe is social media niets anders dan een extra (en groot) verkoopkanaal voor je bedrijf. Vooral na de komst van Facebook & Instagram Shopping, kun je echt next level sales genereren via social media. Belangrijk hierbij is wel dat je je productaanbod duidelijk hebt (omschreven).

3. Meetbare resulaten

Social media speelt zich online af. Daarom wordt er van alles gemeten waar jij nog niet eens over na had gedacht. Toch zijn deze zogeheten ‘’statistieken’’ super belangrijk in wat je volgende stappen moeten gaat zijn. Ook om te beslissen of social media wat voor jou is of niet.

4. Je merk vertalen naar online

Zoals je misschien wel weet is het belangrijk dat je het merk van je bedrijf herkenbaar is. Op social media kun je je merk feilloos aan laten sluiten met de rest van je marketinguitingen. Misschien zelfs wel beter, omdat je constant kunt veranderen en aan kunt passen. Daarnaast laat je met de inzet van social media zien dat je erbij hoort.

5. Marketing via social media in relatief goedkoop

Social media marketing is relatief goedkoop. Vooral als je het bijvoorbeeld vergelijkt met tv-reclames. Je hebt namelijk veel sneller resultaat en daarnaast kun je meten wat het met je bedrijf doet als je social media marketing inzet. Ook kun je gerichter je doelgroep bereiken, wat ervoor zorgt dat je veel kosten kunt besparen aan de mensen die je niet wil bereiken.

6. Testen wat wel en niet werkt

Het mooie aan social media is dat je gemakkelijk kunt testen. Werken lange teksten juist wel of moet ik korte teksten gebruiken? Is video beter dan foto of moet ik toch beide doen? Ook kun je met advertising makkelijk gebruik maken van A/B testen en zo kun je steeds beter adverteren en efficiënter werken, omdat je weet wat je doelgroep triggert.

7. Simpel in omgang

Iedereen kan social media. De basis in ieder geval. Toch denken nog steeds erg veel mensen dat social media niet voor hen is weggelegd. Waar het pas moeilijker begint te worden is in tools als AdWords en WordPress. Vergeleken met deze tools is social media een makkie!

8. Snelheid van social media

Wanneer je iets leuk hebt bedacht en je dit op social media post, is de kans groot dat het in de eerste minuut als mensen uit je doelgroep heeft bereikt. Dit is veel sneller dan dat je bijvoorbeeld een reclamebord naast een weg zet. Wie zegt dat mensen dat überhaupt zien? Ook de interactie op social media is veel sneller te zien, wat vervolgens in een kettingreactie weer leidt tot meer interactie.

9. Waardevolle potentiële klanten

Doordat social media zo snel werkt, is het voor jou veel gemakkelijker om actief te zijn op social media. Combineer je die consistentie met content wat je doelgroep ook daadwerkelijk wil zien? Dan creëer je daadwerkelijk potentiële klanten die iets bij je willen kopen. Dat werkt als volgt: Wanneer jij content deelt waar je volgers iets aan hebben, dan blijven ze. Slaag jij erin om dit keer op keer weer te doen, dan gaan deze volgers jou als expert zien. In dat geval heb jij autoriteit geclaimd en zullen volgers veel sneller bereid zijn om jouw product en dienst te kopen.

Social media marketing

Nadelen van social media marketing.

1. Social media marketing verandert voortdurend

Omdat social media en haar algoritmes voortdurend veranderen, zul je dagelijks bezig moeten zijn met social media marketing om een beetje up-to-date te blijven. Omdat social media bijna dagelijks verandert, verandert ook het algoritme van social mediakanalen dagelijks. Als jij nog een oude strategie hanteert, dan kan dit juist in je nadeel werken. Blijf dus up-to-date.

2. Waak ervoor dat je niet nep overkomt

Social media hebben na vele jaren een beetje een smerig imago gekregen door bedrijven die samenwerkten met influencers die nep zijn. Trap hier dus niet in en gebruik alleen influencers die oprecht met je samen willen werken en wellicht maar 1.000 volgers hebben. Deze influencers zijn kleiner en persoonlijker naar hun eigen volgers toe.

3. Social media zijn openbaar en iedereen kan van alles plaatsen

Social media zijn voor iedereen openbaar en daardoor kan iedereen erop zetten wat hij/zij wil. Hierdoor kunnen ook berichten geplaatst worden die schadelijk zijn voor jouw bedrijf. Dit kunnen bijvoorbeeld negatieve reacties op jouw producten of diensten zijn. Ook kunnen gebruikers een slechte review op je pagina achterlaten. Je kunt dit nadeel redelijk dekken door op deze reviews en berichten te reageren en de problemen op te lossen.

4. Marketing op social media kost veel tijd

Opzetten van je social mediakanalen mag dan misschien peanuts zijn, het inrichten en het succesvol maken ervan duurt in 95% van de tijd enkele jaren. Vooral in het verkrijgen van waardevolle volgers zit veel tijd. Het is dan ook belangrijk dat je met enige regelmaat berichten plaatst. Het liefst per dag, maar drie of vier keer per week is ook prima. Daarnaast is het schrijven en maken van berichten een tijdrovende klus die je per week al gauw 5 uren kan schelen (en dan komen de stories en de interactie er nog bij).

5. Media verspreidt zich snel

Je zult misschien denken: negatieve publiciteit is ook publiciteit. Dan is zeker waar, maar op social media wil dat echt niet! Berichten op social media verspreiden zich zo snel, dat je amper crisismanagement toe kunt passen en dat is zonde.

Hoe maak je een

goed social media bericht?

Naast een doeltreffende social media strategie en een heldere uitvoering, moet je het uiteindelijk ook echt doen. Het begint daarbij bij een social media bericht. Maar hoe maak je die nou succesvol. Wij zetten het voor je op een rij.

Ontdek hoe jij kunt groeien met de gratis QuickScan!

Hoe maak je een goed social media bericht?

Bedenk waardevolle onderwerpen voor content creatie

Een van de belangrijkste dingen bij het maken van een social media bericht is het bedenken van een relevant onderwerp voor je doelgroep. Als je volgers het onderwerp niet interessant vindt, gaan ze ook geen interactie tonen.

Maak een goed passend beeld bij je tekst

1 beeld zegt meer dan 100 woorden. Dat geldt ook voor jouw social media bericht. Ook trekt je met een beeld sneller de aandacht van de lezer/volgers. Je kunt hierbij kiezen voor afbeeldingen of video’s. Met een video kun je in kortere tijd meer uitleggen en is dus ook beter voor je contentstrategie. Denk ook aan de kwaliteit van je beeldmateriaal. Zit er goede audio bij je video? Heb je scherp beeld? Geen spelfouten meer in je video?

Call To Action (CTA)

Het uiteindelijke doel van social media marketing is om meer mensen naar je website te linken of om je producten vaker te verkopen. Daarom is het belangrijk dat je een link aan je bericht toevoegt of naar je biografie verwijst (op Instagram).

Wees zo kort en bondig mogelijk

Mensen zijn tegenwoordig haastig en druk en zullen in de meeste gevallen zo snel mogelijk door willen scrollen. Belangrijk is dus om zo snel mogelijk, zo kort en bondig te zijn. De kans dat lezer dan worden getriggerd en verder zullen lezen is dan veel groter.

Gebruik hashtags

Op vele social mediakanalen kun je gebruik maken van hashtags om je bereik te vergroten. Dit is in principe een gratis boost in je bereikcijfers; gebruik ze dus. Maak verschillende lijsten met grote, middelgrote en kleine (niche) hashtags.

Een aantal social media marketing tips om je op weg te helpen.

Wij raden ieder bedrijf om social media marketing in te zetten. Dat hoeft misschien niet op grote schaal, maar je weet nooit wat je er later aan hebt. De volgende tips zijn voor elk bedrijf van toepassing.

1. Focus alleen op social media marketing kanalen die relevant zijn voor jouw bedrijf

Veel bedrijven denken dat ze op zoveel mogelijk kanalen actief moeten zijn om hun doelgroep te bereiken. NO WAY. Het is juist beter om focus aan te brengen. Hiervoor zul je moeten weten waar jouw doelgroep op actief is. Zo kun je eerst super goed worden in een kanaal. Heb je dit kanaal onder de knie? Kies dan een tweede of derde. Weet je niet helemaal welke kanalen goed voor jou zijn of ken jij je doelgroep niet goed genoeg? Neem dan contact met ons op.

2. Focus op waardevolle volgers

Je wil volgers hebben die ook daadwerkelijk een koopintentie hebben. Aan buitenlandse accounts heb je dus niks. Ga dan ook niet doelloos mensen volgen in de hoop dat ze jou terug volgen. Dit heeft op de lange termijn geen effect.

3. Kijk naar je concurrenten

Vooral als je net begint is dit een gouden tip. Je weet je waarschijnlijk nog niet echt raad met social media en goed gejat is beter dan slecht bedacht. Neem content niet letterlijk over, maar bedenk je eigen variant op de content van je concurrenten. Kijk bijvoorbeeld welke content van je concurrenten het goed doet en wat minder.

4. Denk aan je branding

Je hebt een logo en huisstijl neem ik aan. Neem dit ook mee naar social media. Je moet er namelijk voor zorgen dat je online marketing landschap een geheel wordt. Zet bijvoorbeeld je logo onderin de hoek van je foto’s en gebruik consistent ‘’je’’ of ‘’u’’.

5. Wees actief

En reageer op berichten, nieuwe volgers en op berichten van je concurrenten. Zo word je gezien en ga je nieuwe volgers (en dus potentiële klanten) aan je binden. Zorg er dan ook altijd voor dat je een vraag stelt als je op iemand reageert. Hierdoor start je een discussie en gaan meer mensen reageren, waardoor je bereik steeds groter wordt.

Social media adverteren

Adverteren op social media

Op elk social media kanaal is het mogelijk om te adverteren. Ieder kanaal heeft hier ook zijn eigen tools voor. Zo heb je voor Facebook en Instagram ‘’advertentiebeheer’’ en heeft LinkedIn ‘’campagnebeheer’’. Met social media adverteren kun je een nieuwe doelgroep aanboren en bereiken en kun je gemakkelijker en sneller meer mensen bereiken.

Social media marketing uitbesteden?

Wil je de stap zetten om social media marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Wil je meer omzet, leads, bereik en betrokkenheid voor je bedrijf? Wil je een concrete social media marketingstrategie voor je bedrijf, maar weet je niet waar je moet beginnen?

Onze skills.

Benieuwd naar waar wij goed in zijn. Beoordeeld door klanten. Vers van de pers. Wedden dat je stopt met scrollen. €1000,-!

We zijn een full-service online marketing bureau en kunt bij ons terecht voor alles wat met online marketing te maken heeft. We zijn specialist is social media marketing, maar ook zeker niet vies van een goede Google-marketing-strategie of een videografie klus!

  • Social media marketing – 95%
  • Branding – 85%
  • Google marketing
  • Fotografie – 75%
  • Webdesign – 82%
  • Videografie – 72%

Deze bedrijven gingen je voor met social media marketing.

Hier doen we het voor. #blijeklanten

Super goede ervaring met De Social Studio en Patrick. Betrokken, enthousiast en levert goede content voor onze social media kanalen. Erg blij mee!

Remi Boissevain

Eigenaar, boji.nl

Patrick heeft ons de afgelopen periode ondersteund in de groei van Prowurk door met een treffende social media strategie te komen en te implementeren die bruikbaar is voor de ProWurkers op kantoor die het moeten uitvoeren. Patrick houdt overview en stuurt op een innovatief en onderscheidend beleid die prima uitvoerbaar is voor mijn medewerkers.

Janneke Rauwerda - de Poel

Eigenaresse, ProWurk

Een ontzettend creatief en professioneel bedrijf. Patrick weet als geen ander hoe hij een goede strategie kan neerzetten voor een organisatie. Patrick en ik hebben samengewerkt als partners, zo heeft hij mij geholpen met mijn branding en heb ik hem geholpen met zijn logo en foto’s. Hij is een geduldig, professioneel en vooral een gezellig persoon waarmee je goed kan samenwerken en sparren over verschillende onderwerpen. In één woord, top!

Lisa Dijkstra

Eigenaar, Lilley Jewelry

Na aanleiding van een Instagram profiel scan van mijn bedrijfspagina die Patrick heeft voor mij gedaan, ben ik heel enthousiast geworden van een hele persoonlijke en tegelijk professionele aanpak. Patrick neemt zijn tijd om het bedrijf, doelen, zwakke punten te leren kennen en het juiste aanpak te kiezen om verder te gaan. Ik kijk er naar uit om een vervolg sessie te plannen met De Social Studio en ben zeker dat ik hier veel nuttigs voor ga uithalen voor mijn fotografie bedrijf.

Sasha van der Heijden

Eigenaar, Sasien

Wat we doen.

Wij ontzorgen je volledig op het gebied van social media marketing. Dit doen we door eerste goed te kijken naar jouw bedrijf (The Why) en goed te kijken naar jouw doelgroep. Vervolgens gaan we samen met jou de doelen van je onderneming bespreken en kijken wat social media hier voor rol in kan spelen. Daarna gaan onze scroll-stoppers aan het werk. 

k

Content creatie

Social media valt of staat bij kwalitatief goede content creatie. Zonder content, geen social media. Dare to be different. Dat is waar het bij ons om draait.

Onderzoek

Onderzoek is de grondslag voor elke social media strategie. Je moet je doelgroep en óók jezelf kennen voordat je gaat communiceren met je potentiële klanten.

Strategie

Je hebt een doel voor ogen, maar hoe ga je daar komen. Dat hangt af van je strategie. Waar is je doelgroep vatbaar voor?

Advertising

Een account met goede content is een must-have basis voor succesvolle social media marketing. Toch is advertising ideaal om sneller te groeien of een nieuwe doelgroep aan te snijden.

De Social Studio social media

Een kijkje nemen in de wereld van
social media marketing? 

Verstuur ons de meest essentiële gegevens van jou en jouw bedrijf zodat we contact met je op kunnen nemen en alvast naar je social media kunnen kijken!

Maandelijks Budget

14 + 6 =