5 marketingtrends voor 2023

2023 is wel onderweg en met onze jubileumborrel achter te rug kunnen we je verzekeren dat er ontzettend veel is waar we het met je over willen hebben. Een van die dingen is waar onze scrollstoppers in 2023 op gaan focussen voor onze members als het gaat om trends. Trends waar wij echt het nut van inzien. We bespraken ze al kort op onze borrel, maar we kunnen ze vanzelfsprekend niet voor jou achterhouden. Lees verder voor de 5 belangrijkste marketingtrends waar wij voor 2023 een oogje op hebben!

Trend 1: Video op social, simpel en pakkend

Video is al jaren “een ding”, maar wat veel merken niet weten, is dat je in de meeste gevallen ècht niet de meest professionele video’s op jouw social media platform naar keuze hoeft te droppen! Ten eerste, het kost je bakken met geld om professionele video’s te maken en ten tweede, je wilt snel kunnen schakelen met content. Inhaken op trends is the way to go en dat ga alleen voor elkaar boksen als je ook daadwerkelijk met simpele videocontent gaat werken. Wat betreft videocontent is in 2023 je telefoon en o.a. TikTok je grootste vriend.

Begrijp ons overigens niet verkeerd. Professionele video’s zijn alsnog ontzettend belangrijk, maar niet per sé voor je social media strategie. Zet professionele video vooral goed in als je je merk wilt versterken of een nieuwe campagne aan het launchen bent. Zolang social media niet het enige middel is wat je in wilt zetten voor het verspreiden van videomateriaal, dan zullen professionele video’s een stuk makkelijk “uit kunnen”. Je wilt immers een merk opbouwen dat mensen serieus neemt. Stel dus altijd een doel op voordat je begint met professionele foto- & videografie. Een goede balans tussen simpele content op social media en hoge-kwaliteit-content via je andere communicatiekanalen is erg belangrijk.

Trend 2: Breed aanvliegen is scoren op de lange termijn

Voor online marketeer is het inmiddels iets wat ze kunnen dromen. Campagnes zo specifiek mogelijk insteken om vervolgens slecht werkende campagnes te kunnen elimineren en door te gaan met de campagne die (let op:) vanaf het begin al goed werkten. Nee! Zo gaan we dat in 2023 dus even niet doen. Advertentieplatformen van onder andere Google en Meta zijn al jaren bezig om hun algoritmes te voorzien van AI en dat gaat ze de laatste jaren verschrikkelijk goed af. Waarom zou je dan simpelweg niet ervoor zorgen dat je eerst zoveel mogelijk data verzameld via deze platformen om daarna een weloverwogen keuze te maken voor de insteek van je campagnes en de toekomst ervan? Uiteraard met de hulp van deze advertentieplatformen!

Trend 3: Give them a “what you see is what you get”

Personal branding gaat in 2023 nog belangrijker worden. Waar een paar jaar geleden de term employer branding ook al op kwam zetten als verlengstuk van personal branding binnen veel corporates en andere grote bedrijven, trekt deze trends nu ook steeds meer naar het MKB. Er is tegenwoordig moeilijk aan personeel te komen, dus dit wordt voor weer HR- en marketingafdelingen een steeds grotere klus. Voor ontzettend veel bedrijven is het zelfs een organisatiedoelstelling om een x aantal nieuwe personeelsleden te werven. Wist je dat maar liefst 70% van alle Nederlanders latent op zoek is naar een nieuwe baan?

Hoewel personal branding de organisatie een gezicht geeft bij een employerbrandingstrategie, kan het ook prima op zichzelf staan. Consumenten en bedrijven willen weten wie er iedere peentjes heeft zitten zweten om dat ene product op te leveren. Potentiële klanten willen tegenwoordig zo vroeg mogelijk in de klantreis een connectie voelen, anders hoeft het gewoon niet meer van ze en zoeken ze een ander. Werk dus aan je personal brand of als je een organisatie bent met meer dan 5 tot 7 mensen op de loonlijst; probeer ook eens te kijken of werken aan een employer brand iets voor jullie is. Personeel comes and goes, dus is het nog nooit belangrijker geweest om huidig personeel zolang mogelijk aan je te binden door ze trots te maken dat ze bij jou werken.

Trend 4: Merken worden creators

TikTok trends, Instagram Reels, DIY video’s… Ze werken in 2023 als een kanon! Maar we horen je denken: “ook voor merken?” Jazeker! Merken worden creators. Je komt er dit jaar niet meer mee weg door in een social media bericht te vermelden dat ook jij 20% geeft omdat het weekend is. Nee nee nee! In plaats van dat je praat over wat je aanbiedt, laat je volgers eens zien wat jou zo verschrikkelijk talentvol maakt. Laat ze zien dat je echt een expert bent, maar dat je ook niet wegkijkt van een goed bedachte inhaker op een trends die hot and happening is!

Trend 5: Laat social media platformen maar voor je werken in 2023

Jij moet werken voor je geld, dan mogen social media platformen dat ook best voor jou doen! Zoals reeds besproken bij trend 3, smullen platformen ervan dat je ze zoveel mogelijk data laat verzamelen. Uiteraard moet je dit wel doen met een doel; jij wilt namelijk je markt verkennen! Laat Google of Meta er niet in doorslaan, dat kost je alleen maar geld! Zorg ervoor dat je deze platformen stof geeft om na te denken, zodat jij vervolgens eenvoudig kunt optimaliseren voor je doelstellingen. Zij doen het harde werk, jij hoeft er alleen nog maar even doorheen te fietsen om alle rotte appels uit je campagne te halen. Zelf geen zin in? Dan zou Google ads of social advertising uitbesteden altijd ook nog een optie zijn. Je kunt het uiteraard ook eerst zelf proberen om te kijken of het je lukt. Je kunt altijd nog bij ons terecht als het ècht niet gaat!

Ben jij klaar om marktleider te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!