< Naar kennisbank

Hoe je een Onderscheidende Branding (visuele identiteit) aan laat sluiten bij je Merkstrategie

Als je wilt dat je merk er uitspringt heb je heel wat meer nodig dan een naam een logo. Maar wat en waarom? Wij leggen het je uit!

Een sterk merk is meer dan alleen een naam en een logo. Er komt heel wat meer bij kijken. Als jij er uit wil springen in de marketingwereld is het vrijwel onmogelijk om dit te doen zonder, naast je sterke merkidentiteit, een sterke visuele identiteit te hebben.

Een sterke visuele merkidentiteit zorgt ervoor dat je herkenbaarheid creëert voor jouw merk ten opzichte van concurrenten. Maar hoe laat jij jouw merk goed communiceren met jouw visuele identiteit? Daar gaan we het nu over hebben.

Wat is een visuele identiteit?

Als eerste is het fijn om te weten wat een visuele identiteit is. De visuele identiteit wordt vaak verward met de huisstijl. Echter de huisstijl is er weer een onderdeel van. Een visuele identiteit is een samenhang van elementen die bijdragen aan de ordening, herkenbaarheid en persoonlijkheid van jouw merk. Waar dus ook de huisstijl bij komt kijken, zoals het kleurgebruik, het logo en je website/product.

Naast je huisstijl moet je ook denken aan foto- en videografie. Stockfoto’s zijn wel handig en kost minder moeite, maar het maakt je merk een stuk minder persoonlijk en uniek. De visuele identiteit moet echt te maken hebben met het ‘waarom’: de achterliggende gedachte van jouw merk. Hoe transparanter jij hierin bent, hoe unieker jouw merk, dit helpt om jouw ideale klanten te trekken.

Een sterk merk

Een visuele identiteit moet naadloos aansluiten op jouw merkidentiteit. Het is erg verleidelijk om het strategie deel eerst over te slaan en meteen te gaan creëren, maar op die manier werk je van achter naar voren en kom je er later achter dat wat je hebt gemaakt waarschijnlijk niet meer aansluit op waar jouw merk voor staat.

Dus voordat de visuele identiteit wordt gemaakt moet de merkidentiteit helder zijn. Door een merkstrategie sessie kun jij deze helder voor jezelf maken. Doe hierin onderzoek naar je concurrenten en doelgroep. Wat doen de concurrenten? Waarom trekt deze doelgroep jou aan? Wat maakt jouw merk uniek ten opzichte van hen?

Daarnaast moet je ook jouw idealen, drijfveren, merkwaarden en positionering helder hebben. Zodra jij dit allemaal hebt komt hier zomaar een merkessentie uit, dit is jouw merk samengevat in een paar woorden, dit zijn de bouwstenen van jouw merk.

Het vertalen naar een visuele identiteit

Wanneer jij jouw merkidentiteit duidelijk neer hebt gezet kan de start gemaakt worden met het maken van de visuele identiteit! Aan de hand van wat jij neergezet hebt bij je merkidentiteit ga je naar de triggers kijken die jouw doelgroep aantrekkelijk vinden. Zoals logo’s, kleurgebruik, vormelementen en foto- en videografie.

Natuurlijk gaan we niet merken namaken, maar vanuit dit onderzoek kun jij bijvoorbeeld de kleuren kiezen die bij jouw merk en bij de doelgroep passen. Hierdoor klopt het ‘verhaal’ wat jij creëert voor jouw merk, jij staat 100% achter de keuze en het is bijpassend bij het merk wat jij hebt gemaakt.

Het is niet nodig om bij elke keuze een stuk te schrijven over waarom dit precies bij jouw merk past, maar het is altijd goed om wel onderzoek te doen voordat jij die keuzes maakt.

Maak een brandbook (visuele handleiding)

Om ervoor te zorgen dat de visuele identiteit van jouw merk overal hetzelfde is, is het een goed idee om een brandbook te maken voor het merk. Vaak is dit een pdf document met alle varianten van het logo, het kleurenpalet, lettertypes en wanneer deze worden gebruikt etc.

Hiermee is het voor iedereen die met jouw merk werkt duidelijk waar het voor staat en welke kaders en richtlijnen er zijn voor de visuele identiteit. Op deze manier creëer je consistentie voor je merk. Al jouw uitingen en daarmee jouw identiteit hebben dezelfde uitstraling. Jouw merk, je missie en alles daaromheen. Het staat nu allemaal op één plek.

Uitbesteden van een visuele identiteit

Het creëren van jouw visuele identiteit voor je merk is niet zomaar wat. Het kan best lastig zijn maar gelukkig zijn er strategen en creatievelingen die jouw merk vertalen naar een visueel feest. Zo zijn er bij De Social Studio een aantal scrollstoppers die graag de handen uit de mouwen steken om jouw merk er visueel uit te laten springen!

Dus als jij bezig bent met het opzetten van een nieuw merk/bedrijf of ben jij toe aan een re-brand? De koffie staat altijd klaar. Boek je gratis en vrijblijvende Matchcall.

Patrick
van der Hoek

Een doorgewinterde Fries met een voorliefde voor alles wat met content & strategie te maken heeft. Slaat graag de brug tussen merk, marketing en sales. Oh, en windt er geen doekjes omheen.

Ben jij klaar om marktleider te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!