In 7 Stappen een Social Media Strategie

Je social strategisch neerzetten zodat ze WEL resultaat opleveren is “quite the task”. Daarom levert social media voor de meeste organisaties ook geen resultaat op. Maar als je een helder social media plan opgesteld hebt, wordt content creatie en advertising ineens een heel stuk helderder.

Een social media strategie is een strategische planning van de stappen die nodig zijn om de gestelde doelstellingen op social media te bereiken, en middelen die daarvoor moeten worden ingezet. Hoewel het op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, ervaren veel organisaties en merken dagelijks uitdagingen op dit gebied. Maar er is een handig stappenplan beschikbaar om je te helpen deze doelstellingen te bereiken!

Wat zijn de voordelen van social media strategie

  1. Meetbaar resultaat: Je ziet snel welke dingen op social media goed werken om mensen over te halen om iets te doen. Hierdoor kun je krachtige campagnes maken die echt werken!
  2. Vergrote betrokkenheid: Vergroot de betrokkenheid van je publiek door boeiende en motiverende content op social media te delen. Dit zal ervoor zorgen dat mensen zich positief verbonden voelen met jouw merk.
  3. Hogere conversie: Social media advertenties en sterke berichten helpen om meer mensen te overtuigen om actie te ondernemen, zoals iets kopen of zich aan te melden. Dit leidt tot meer klanten en betere resultaten voor je organisatie.

Het 7 stappen social media strategieplan:

1. Doe een nulmeting

Het is essentieel om een startpunt vast te stellen door middel van een nulmeting. Dit helpt om te begrijpen waar je momenteel staat en om te kunnen beoordelen of je vooruitgang boekt. Bij de nulmeting worden de volgende factoren onderzocht:

  • Merk of product zoals een merkverhaal, merkwaarden en USP’s.
  • Bestaande marketing en communicatie doelstellingen .
  • Bestaande doelgroep, klantbehoeften en klant merken.
  • Huidige en eventuele toekomstige concurrenten .
  • Marketingkalender.
  • Huidige prestaties op social media gebied.
  • Bestaande branded content.

2. Probleemstelling; welk probleem wil je oplossen?

Het is belangrijk om de problemen die social media kan oplossen duidelijk te definiëren. Dit is een uitdaging voor veel bedrijven, maar het is van essentieel belang voor het ontwikkelen van effectieve strategie. De probleemstelling omvat vragen zoals:

  • Waarvoor zetten we social media in?
  • Waarom zetten we social media in vergeleken met overige media?
  • Wat voegen we toe met onze social media content?

3. Zet concrete en meetbare doelen

De doelen van je strategie zijn van groot belang om de regelmatige productie van content te kunnen evalueren en aanpassen indien nodig. Hierbij komen vragen aan bod zoals:

  • Wat zijn je merkdoelstellingen?
  • Welke extra omzet moet social media bijdragen?
  • Wat is de minimale engagement rate per post?
  • Wat zijn de minimale conversie doelstellingen op basis van leads of kliks?

4. Definieer je doelgroep

Het is belangrijk om goed te onderzoeken waar je doelgroep actief is, want dit kan veel tijd en geld besparen. Soms is dit duidelijk, maar vaak ook niet, vooral als je doelgroep een specifieke groep mensen is. daarom is het nodig om vragen te stellen, zoals:

  • Op welke social media kanalen bevindt mijn doelgroep zich?
  • Welke informatie is interessant voor mijn doelgroep?
  • Welke zoektermen zijn relevant (tagcloud)?
  • Welke sites bezoekt mijn doelgroep?
  • Welke content leest mijn doelgroep?
  • Hoe kunnen we deze content ‘eigen’ maken voor ons merk?
  • Welke social influencers zijn relevant voor mijn doelgroep?

5. Maak een contentstrategie

Een sterke contentstrategie, ondersteund door relevante content onderwerpen en een goed omschreven content domein, is van belang voor het succes van je social media strategie. Het helpt je om effectiever te communiceren, een loyale volgers basis op te bouwen en meetbare resultaten te behalen.

6. Zorg voor een sterke visuele uitwerking

Visuele uitwerking draagt bij aan de effectiviteit van je social media strategie door de aantrekkelijkheid, merkidentiteit, communicatiekracht, deelbaarheid en storytelling van je inhoud te versterken. Het is een krachtige stap om je boodschap over te brengen en je publiek te boeien in een wereld van sociale media.

7: Meten is weten. Houd je KPI’S (Key Performance Indicators) bij

Het meten van KPI’s is van belang om je social media strategie te laten groeien. het stelt je in staat om doelgericht te werken je inspanningen te optimaliseren, de ROI te bepalen en verantwoording af te leggen. zonder het meten van de KPI’s loop je het risico om op de verkeerde koers te zitten.

Op zoek naar social media succes? Start met een strategiegesprek voor persoonlijk advies!

Ben jij klaar om marktleider te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!