Social media updates – april 2023

We kijken terug op een jaar vol ontwikkelingen in de online marketing, maar ook in 2023 zijn er al een paar marketing updates die je niet wilt missen. Zo zijn er in april updates geweest op Meta en LinkedIn. Wij bespreken ze graag met je!

Updates voor Facebook en Instagram

Er wordt momenteel getest met Meta Verified. Dit moet opkomende creators helpen om hun aanwezigheid op de socials te vergroten en ze een kans te geven om hun community op te bouwen.  

Meta Verified wordt eerst getest in Australië en Nieuw-Zeeland, mocht het succesvol zijn dan zal Meta Verified binnenkort ook naar de rest van de wereld komen. Verzoeken die meta het meeste kreeg van de creators zijn een bredere toegang tot verificatie en account ondersteuning, naast meer functies om de zichtbaarheid en het bereik te vergroten. Met Meta Verified krijg je:

  • Een geverifieerde badge: dit laat zien dat jij de echte ‘jij’ bent en dat je account is geverifieerd met een identiteitsbewijs.
  • Bescherming tegen nabootsing van identiteit: met account bewaking voor als iemand jouw content gaat namaken.
  • Verhoogde zichtbaarheid en bereik: in sommige functies als zoeken, opmerkingen en aanbevelingen krijg je prioriteit.
  • Exclusieve functies: zo kun jij jezelf op unieke manieren laten zien.

Gifts voor reels creators

In november 2022 is Instagram in de VS begonnen met het testen van cadeaus op Reels, dit als manier op voor videomakers om geld te verdienen aan fans die waardering willen tonen.

Creators kunnen cadeaus ontvangen van fans die ze rechtstreeks in Instagram met Stars kunnen kopen. Fans kunnen deze Stars kopen en deze gebruiken om een creator cadeaus te sturen. Met deze virtuele cadeaus kunnen fans op een creatieve wijze hun waardering uiten, wat ertoe leidt dat creators geld kunnen verdienen met hun gemaakte video’s

Creators kunnen in hun dashboard bekijken of ze toegang hebben tot de Instagram cadeaus. De cadeaus zijn een groeiende manier waarop creators worden geholpen om te verdienen en hun platform te laten groeien.

Instagram gifts voor creators.

Herinneringen-functie op Instagram

Instagram is stappen aan het ondernemen om de betrokkenheid van de gebruikers in de app te vergroten door mensen hun oude inhoud te laten zien. Dit wordt gedaan door een ‘herinneringen’ functie aan de app toe te voegen.

Soms heb je een post gedaan die je het liefste wilt vergeten, maar er zijn ook herinneringen die het leuk maken om oude foto’s en posts weer terug te zien. de ‘memory’ story is een geweldige manier om herinneringen opnieuw te beleven en te zien hoe je bent veranderd in de loop van de tijd.

De ‘memory’ story is eigenlijk een soort van archieffunctie, maar dan op een nieuwe manier verpakt. Zodra je op een memory-story tikt, krijg je de opties uit eerder berichten die j rond deze datum hebt gedeeld. Het is eigenlijk een tijdmachine naar je verleden.

Privé channels voor creators

Instagram blijft altijd op zoek naar manieren om creators te helpen om hun volgers te benaderen en een betere band met hen te krijgen. Broadcast channels zijn een openbare tool, waar je een bericht naar als je volgers kan sturen, om zo hun volgers te kunnen uitnodigen en om in contact te komen met hun meest geïnteresseerde fans.

Creators kunnen de uitzendkanalen gebruiken als een manier om volgers op te houden, waarbij ze snelle en informele berichtjes kunnen sturen. In het kanaal kunnen tekst-, foto-, video- en spraaknotities worden gemaakt om updates te sturen en momenten achter de schermen te laten zien. Ook kunnen creators polls maken om feedback van de volgers te krijgen. Alleen de creators kunnen berichten sturen, hierop kunnen volgers reageren met een emoji en bijvoorbeeld stemmen op polls. Er zullen steeds meer mogelijkheden in de uitzendkanalen komen en wij kunnen dan ook niet wachten hoe creators de kanalen gaan gebruiken.

Privé channels Instagram

Twitter Blue

Sinds eind 2022 verkoopt Twitter blauwe vinkjes aan gebruikers ook wel Twitter Blue genoemd. Twitter voegde eerst zulke vinkjes gratis toe aan bekende gebruikers, zodat zij zich konden onderscheiden van nep-accounts. Nadat Elon Musk eigenaar werd is dit omgebogen tot een inkomstenbron. Je kunt je abonneren voor een prijs van 8 euro per maand. Wanneer je een betaald abonnement hebt krijg je de blauwe badge toegevoegd aan je account en heb je vroege toegang tot geselecteerde nieuwe functies. Twitter Blue omvat functies waarmee je jouw ervaring op Twitter kan verbeteren, hiermee kun je denken aan functies, zoals:

  • Na het plaatsen van een Tweet, krijg je nog 30 minuten de tijd om een beperkt aantal wijzigingen aan te brengen.
  • Met Twitter Blue-thema’s kun je uit kleurrijke opties kiezen voor je app-thema.
  • Je kunt langere tweets schrijven met het Twitter Blue abonnement. Waar iemand zonder abonnement 280 tekens kan tweeten, kunnen mensen met een abonnement tot 4000 tekens tweeten.
Het Twitter Blue geverifieerd icoon op een zwarte achtergrond.

Ben jij klaar om marktleider te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!