Zo Schrijf je Overtuigende Teksten voor Meer Omzet

Het schrijven van overtuigende teksten die blijven hangen en anderen raken is een kunst! De kracht van overtuigend schrijven is iets waar we allemaal wat van kunnen leren. In deze blog lees je tips en tricks over overtuigend schrijven, waarbij de 7 overtuigingsprincipes van Cialdini gebruiken en je leren actief te schrijven!

7 principes van Cialdini

Robert Cialdini is een psycholoog en een gedragswetenschapper, bekend om zijn werk op het gebied van beïnvloeding en overtuiging. Hij is vooral bekend geworden door zijn boek ‘Influence: the Psychology of Persuasion’ dit boek is een klassieker geworden in de marketing, psychologie en sociale wetenschappen. In zijn boek heeft hij 7 principes geschreven over overtuiging en beïnvloeding:

1. Wederkerigheid

De eerste principe van Cialdini is wederkerigheid. Begin de tekst met iets waardevols aan te bieden aan je lezers, zoals informatie, een gratis bron of tips. De lezers krijgen hier een positief gevoel van en dat moedigt de lezer aan om iets terug te doen.

Voorbeeld: Het aanbieden van kortingscode om potentiële klanten over te halen om toch iets te bestellen, waarbij je vooraf vraagt om een e-mailadres en naam.

2. Sociale bewijskracht

Mensen weten vaak niet zeker wat ze moeten doen, maar zijn wel op zoek naar zekerheid. Daarom kijken ze vaak naar andere mensen in dezelfde situatie. In webteksten kun je dit principe goed toepassen. Geef aandacht aan de referenties die op je website staan en deel positieve feedback van blije klanten. Door deze leuke ervaringen en meningen van je klanten te benadrukken, geef je je merk geloofwaardigheid en vertrouwen.

Voorbeeld: Als duizend mensen een review geven met 5 sterren, dan zal het product of dienst ook wel goed zijn. Let wel op: wees niet TE perfect.

3. Autoriteit

Lezers hebben vaak de neiging om te vertrouwen op autoriteiten. Als je een tekst schrijft en deskundigen of autoriteiten aan het woord laat, kun je twijfels wegnemen bij de bezoekers van je website. Het effect hiervan is dat dat niet alleen de twijfels minder worden, het helpt ook met het opbouwen van geloofwaardigheid voor jou als schrijver of voor je website als betrouwbare informatiebron.

Voorbeeld: Als je een gezondheidsgerelateerd artikel leest en ziet dat het is geschreven door een geregistreerde arts of een bekende medische instantie, dan zul je eerder denken dat het artikel betrouwbaar is.

4. Schaarste

Schaarste is een veel gebruikt principe in de marketingwereld, waarbij je de melding “laatste kans of op=op” vast wel kent. Bij schaarste wordt er ingespeeld om snelle beslissingen te nemen, want als je te lang wacht dan kan de dienst of product ook zo weg zijn!

Voorbeeld: bestel nu snel, want er zijn nog maar 3 items in deze maat beschikbaar!

5. Sympathie

We geloven sneller en gunnen meer als we mensen aardig vinden. Bij het principe sympathie komt eigenlijk gunnen om de hoek kijken. Een effectieve beïnvloeder wil graag een positieve indruk maken en een gunfactor opbouwen. Een van de manieren waarop je dit bereikt, is door waardering en complimenten te uiten naar anderen.

Voorbeeld: We organiseren 4 keer per jaar evenementen waarbij onze medewerkers en klanten elkaar kunnen ontmoeten, omdat we geloven dat positieve relaties en gemeenschapsgevoel nodig is voor onze organisatie.

6. Eenheid

Wanneer mensen het gevoel hebben dat ze een gemeenschappelijke band of identiteit delen met een organisatie, leidt dit tot betrokkenheid bij je organisatie. Dit komt doordat mensen het idee hebben dat ze dezelfde waarden, interesses of doelen delen met je organisatie. Het creëren van een eenheid onderscheid je van concurrentie en een sterke positie in de markt geven.

Voorbeeld: Je identificeert jezelf met een merk omdat je dezelfde waarden deelt, namelijk het behoud van natuur en duurzaamheid. Je voelt een sterke verbinding met de organisatie vanwege deze gedeelde interesses.

7. Consistentie

Het nemen van grote stappen kan zorgen voor hoge drempels en grotere risico’s op mislukkingen. Deze punten vergroten de kans dat mensen er liever niet aan beginnen, want we maken liever geen fouten … Consistentie zorgt voor kleine stapjes in de juiste richting, hierdoor wordt de kans dat mensen toch in beweging komen groter.

Voorbeeld: Moedig lezers aan om kleine toezeggingen te doen in je tekst, zoals het klikken op een knop om zich aan te melden voor een nieuwsbrief.

Pro-tip bij het gebruik van de Cialdini principes

Het begrijpen en toepassen van deze principes kan goed zijn voor versterking van je marketing- of verkoopstrategie. Door deze principes te gebruiken bij je marketingaanpak, kun je beter inspelen op de psychologische behoeften van je doelgroep. Maar doe voorzichtig! Als je de principes overmatig en oneerlijk gebruikt kan dat schadelijk zijn voor het vertrouwen van je klanten en het imago van je organisatie. Dus de pro-tip is hierbij ook: probeer evenwicht te vinden tussen het toepassen van de principes van Cialdini om je doelen te bereiken.

Gebruik een actieve schrijfstijl

Marketeers maken veel gebruik van een actieve schrijfstijl omdat actieve zinnen directer, levendiger en vaak gemakkelijk te begrijpen zijn, maar wat is een actieve schrijfstijl? Een actieve schrijfstijl is een manier van schrijven waarop je let op de handelende persoon of individu dat actie onderneemt. In actieve zinnen staat het onderwerp van de zin duidelijk vooraan, gevolgd door het werkwoord en het object van actie. Hier 2 zinnen die het verschil tussen een actieve schrijfstijl en passieve schrijfstijl laten zien:

Passieve zin: ‘het diner wordt bereid door de chef’
Actieve zin: ‘de chef bereidt het diner’

In de actieve zin is ‘de chef’ het onderwerp en voert hij de actie uit, wat de zin duidelijk en direct maakt. In de passieve zin word ‘het diner’ het focuspunt, maar is het niet duidelijk wie de actie onderneemt.

Een actieve schrijfstijl wordt vaak gebruikt in verschillende soorten teksten, waaronder zakelijke communicatie, journalistiek en creatief schrijven.

Principes van een actieve schrijfstijl

  1. Gebruik actieve zinnen: Formuleer zinnen waarbij het onderwerp de actie uitvoert.
  2. Vermijd overbodig taalgebruik: Probeer onnodige woorden en overdreven zinsopbouwen te vermijden. Hou je taal helder en duidelijk.
  3. Wees specifiek en concreet: Gebruik concrete details en specifieke voorbeelden om je punt te maken.
  4. Gebruik actieve woorden: Kies sterke, actieve werkwoorden om je actie in de tekst te benadrukken. Vermijd de woorden zoals ‘zijn’ en ‘hebben’.
    Sterk: ‘hij overtuigde de jury’
    Zwak: ‘hij maakte de jury ervan bewust’
  5. Hou de focus op het onderwerp: Probeer het onderwerp van je zin duidelijk te maken en dat ze zin draait om wat het onderwerp doet.
  6. Varieer zinslengte en structuur: Voorkom een saaie en lange zinopbouw, dat leest niet lekker door en daardoor haken mensen af.
  7. Wees direct: Laat je boodschap direct en helder overkomen.
  8. Herlees en bewerk: Neem de tijd op je tekst te herlezen en te bewerken om overtollige woorden corrigeren.

De 6 woorden die je beter kan schrappen bij creatief schrijven.

  1. Indien
  2. Deze
  3. Welke
  4. Echter
  5. Haar
  6. Te

Verdergaan dan alleen overtuigende teksten? Boek een gratis strategiegesprek

Ontdek samen de weg naar online succes!

In nog geen halfuur weet jij straks welke kansen er op het gebied van online marketing voor jullie organisatie liggen en hoe jullie organisatie op het gebied van online kan gaan groeien. Ook met behulp van short-form-content. We zijn een nuchtere online marketing agency met een voorliefde voor social media marketing. Dat zorgt ervoor dat we werken op een creatieve manier, maar daarbij ook ons boerenverstand gebruiken. Boek je #1 strategiegesprek.

Ben jij klaar om marktleider te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!