< Naar kennisbank

7 Social Media Trends voor 2024

De toekomst van sociale media: dit zijn de 7 belangrijkste trends voor 2024 waardoor jij met je marketing voorloopt op je concurrentie.

Nieuwe trends en ontwikkelingen op het gebied van social media staan altijd centraal in de wereld van marketing. Naarmate we ons langzaam voorbereiden voor het jaar 2024 lijken er enkele interessante veranderingen op ons pad te komen. Denk aan korte video’s, social commerce en content creators die een steeds belangrijke rol spelen in dit landschap.

Maar het voorspellen van social media trends op social media kan een uitdaging zijn. Het is lastig te voorspellen van het weer- je kunt enkele algemene trends zien, maar onverwachte veranderingen kunnen altijd optreden. Een goed voorbeeld is de recente metamorfose van Twitter, dan nu een nieuwe naam heeft ‘X’ en een andere koers lijkt te volgen.

Terwijl we ons voorbereiden op het komende jaar, erkennen we dat veel van wat we in 2024 zullen zien, voortbouwt op de trends die we al hebben gezien zoals de korte video’s die populair blijven, omdat platforms zoals TikTok en Instagram hun reels hun publiek goed behouden.

1. Fanstrategie als basis voor je owned content op social media

De opkomst van de fanstrategie is te danken aan de groeiende relevantie van owned media in de digitale wereld. Owned media zijn platformen die je volledig in eigen beheer hebt. Zoals je website en webshop.

De afgelopen jaren lag de focus voornamelijk op performance marketing, maar met de aanzienlijke veranderingen in de digitale wereld, zoals het aanstellen van strengere privacyregels, zijn de grepen van performance marketing bereikt.

Voor organisaties is het nu belangrijk om in de komende jaren hun eigen databestanden op te bouwen door hun eigen kanalen te versterken. Hierbij kun je denken aan het opbouwen van je eigen e-maildatabase, het optimaliseren van je eigen website, ontwikkeling van een app en ook je eigen social media profielen.

Social media profielen zijn eigenlijk al een soort van ‘semi-owned’ media. Hoewel ze niet volledig jouw eigendom zijn, biedt de opgebouwde fanbase je wel de kans om gericht je doelgroep te kunnen bereiken.

2. Influencer Creators worden NOG belangrijker

Wat in 2023 al een social media trend was, blijft in 2024 onverminderd doorgaan. De groei van content creators is nog sneller gegaan dan verwacht, en ze zijn overal te vinden! Dit wordt bevestigd door het aantal nieuwe functies en verdienmodellen die specifiek voor creators zijn gelanceerd.

Hierbij hebben we het niet over influencers, waar de nadruk vooral ligt op het vergroten van bereik, maar over creators die authentieke content produceren. Dit leidt uiteindelijk tot meer engagement en resultaten.

3. Social-media-SEO-strategie: twee kanalen, een doel: vindbaar zijn in Google

Voor de nieuwste generatie is het opvallend dat social media apps steeds meer de belangrijkste bronnen worden voor zoekopdrachten. TikTok bijvoorbeeld, maar ook Pinterest, presteren goed als zoekmachines. Naast het opbouwen van je fanbase is er nog een zeer belangrijke reden om te investeren in je eigen social media kanalen: zoekresultaten.

Het is dus van groot belang om zorgvuldig na te denken over het gebruik van trefwoorden in de content die je plaatst op je eigen social media accounts. SEO is niet langer alleen voor websites, maar speelt nu ook een belangrijke rol in social media strategie.

4. TikTok Search Ads

Nu TikTok Search Ads in de VS beschikbaar is komt dit in 2024 vrijwel zeker naar Europa. Organisaties staan open voor een nieuwe en bijzonder boeiende verandering, die tevens een nieuwe opkomende trend vertegenwoordigt!

Deze nieuwe functie heeft potentie om de TikTok-game ingrijpend te veranderen voor organisaties die al gebruikmaken van TikTok of van plan zijn dat te doen.

Zo werkt het: wanneer TikTok-gebruikers nu iets binnen de app zoeken, hebben organisaties de mogelijkheid om tegen betaling bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Bovendien biedt TikTok waardevolle gegevens, zoals klik-gegevens, zoektermen en conversie-metingen, waardoor het een krachtig instrument wordt voor marketeers. Wil je dieper ingaan op TikTok search ads, lees verder in dit artikel.

5. Short-form-video content die je autoriteit maken

Korte video’s zijn momenteel de grootste trend op social media. De enorme populariteit van TikTok heeft deze trend in 2023 al in een stroomversnelling gebracht. Het interessante is dat short form video’s steeds meer aandacht krijgen binnen verschillende sociale mediatoepassingen.

Ze worden geleidelijk aan belangrijker en komen steeds vaker op centrale plekken binnen apps voor. Bijvoorbeeld bij YouTube Shorts. Dit betekent dat gebruikers en contentmakers zich moeten aanpassen aan deze ontwikkeling en moeten nadenken hoe ze zelf effectief boeiende korte video’s kunnen maken.

6. Social media design met behulp van AI

De AI-revolutie van dit jaar is de waarschijnlijk niet voorbij gegaan. Het is één van de grootste veranderingen in de marketingbranche van de afgelopen jaren. Je ziet het ook terug in social media. Influencers die bijvoorbeeld niet bestaan en door AI gemaakt zijn.

Er zijn verschillende meningen over AI, techgiganten waarschuwen al, maar gelijktijdig biedt het megaveel marketing mogelijkheden waaronder voor digitaal design. Onder design verstaan we dingen zoals afbeeldingen voor websites, sociale media, nieuwsbrieven, apps en digitale advertentiecampagnes.

Ook gaat het om het ontwerp van websites en apps, inclusief hoe ze werken. Er zijn al verschillende AI-tools beschikbaar voor design. Enkele voorbeelden zijn:

  • Midjourney: Maak AI afbeeldingen met prompts (type wat je wil en het wordt gemaakt).
  • Adobe Firefly: dat AI ontwerpprogramma’s integreert.
  • Sketch2Code: waarmee je schetsen automatisch kunt omzetten in code.
  • Stable Diffusion: is een andere tool die tekstuele opdrachten naar beelden kan omzetten.
  • Magnific AI: de upscale tool die je afbeelding begrijpt.

Het valt op dat zowel Adobe als Canva nieuwe functies hebben die gebruikmaken van AI. Deze ontwikkelingen laten zien dat de grote spelers in de design industrie zich ook al richten op het invoegen van AI in hun tools.

Kortom, AI kan op veel manieren worden gebruikt om design processen te verbeteren, en er zijn al handige tools beschikbaar voor designers om mee aan de slag te gaan!

7. Social advertising blijft aangever van een grote bredere strategie

De laatste trend in dit lijstje is niets minder dan een advertentie trend. Bij De Social Studio benaderen we de social media strategie altijd vanuit een funnel fase. We zien dat dit in de gehele markt een veel voorkomend iets is, terecht ook! Werken vanuit een funnel fase, legt de knelpunten van je marketinginspanningen namelijk gemakkelijk bloot. Zit het probleem hem in de Awareness-, Betrokkenheid-, Interesse- of Conversiefase?

Nu zul je denken: leuk dat jullie zo werken, maar wat heb ik hier in godsnaam aan?

Nou, social ads (wanneer je het goed inzet) kunnen inspelen op al deze fasen. Waardoor betaalde campagnes onmisbaar blijven in je marketingstrategie. Je bent het vast met mij eens dat je liever €1.000 euro besteed om 100.000 mensen te bereiken, dan dat je een jaar aan het posten bent met je Instagramaccount van 1000 volgers.

En naast dat social advertising campagnes vaak een awareness of betrokkenheid/verkeer karakter hebben, wordt het (gelukkig) ook steeds meer gebruikt voor keiharde leadgeneratie. Slim hierbij is wel dat je je marketingstrategie zo inricht dat je met je lead- of conversie campagnes leads genereert die je vervolgens in een e-book, webinar, gratis scan of gesprek waarde biedt. Zo voorkom je namelijk dat de drempel naar een echte sale iets kleiner wordt, omdat je wederkerigheid toevoegt aan je marketingstrategie.

Wordt het tijd om naast veel blogs te lezen, ook echt in actie te komen? Door je social media uit te besteden ben jij je concurrentie al een stap voor. Boek jouw gratis en vrijblijvende Matchcall.

Patrick
van der Hoek

Een doorgewinterde Fries met een voorliefde voor alles wat met content & strategie te maken heeft. Slaat graag de brug tussen merk, marketing en sales. Oh, en windt er geen doekjes omheen.

Ben jij klaar om marktleider te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!