Hoe je Resultaat Behaalt met een Concreet Online Marketingplan

Als organisatie heb je natuurlijk altijd doelen die je wilt behalen. Dit kan via verschillende manieren, maar tegenwoordig zal online marketing hier een groot deel in meespelen. Door een concreet online marketingplan op te stellen heb je al grotendeels aan de stappen voldaan om resultaten te behalen.

Wat is een online marketingplan?

Bijna elke organisatie doet aan online marketing. De ene organisatie is er meer mee bezig dan de anderen. Online marketing is bij elke organisatie verschillend, want hoe je met jouw doelgroep communiceert, ligt aan hoe jij je wilt tonen aan jouw doelgroep. De meeste organisaties zullen dan ook in het wilde weg beginnen met het communiceren met de doelgroep zonder echt een goed doel te hebben.

Maar om voor jou de juiste doelgroep te bereiken en deze tot een bepaalde actie te doen overzetten, zul je met een bepaald plan moeten komen, die gebaseerd is op hoe de doelgroep leeft.  

Voordelen van online marketing

Waar offline marketing vaak maar tijdelijk is, blijft online marketing altijd vindbaar. Een artikel in de krant is vaak voor maar 1 dag, maar wanneer je dit artikel op internet plaatst op je website zal het altijd vindbaar blijven. Ook zul je een veel groter publiek bereiken dan wanneer het in de krant staat. Online marketing biedt vele voordelen met zich mee, zoals:

Groter bereik

Iets wat op internet wordt geplaatst, blijft altijd nog vindbaar. Door het alleen al te plaatsen op internet zul je langer de doelgroep kunnen bereiken dan dat je dat bijvoorbeeld via een billboard aan de snelweg doet, deze zal hoogstwaarschijnlijk na een maand weer verdwijnen. Ook het bereik op internet is een stuk groter. Op  internet kunnen alle mensen die daar actief zijn jouw content vinden, terwijl er op een billboard langs de snelweg alleen mensen zijn die daar langsrijden.

Gerichter bereik

Bij een billboard aan de weg bereik je dus alleen de mensen die daar langsrijden en kun je dus niet echt bepalen voor wie je deze content hebt bedoeld. Bij online marketing kun je jouw specifieke doelgroepen bereiken op basis van gegevens, zoals interesses en gedrag. Jouw boodschap kun je online veel beter afstemmen.

Er is heel veel meetbaar

Online marketing is vaak goed meetbaar. Zo kun je op een website zien hoeveel bezoekers een pagina heeft en kan je op een campagne bekijken wat het beste werkt. Doordat online marketing zo goed meetbaar is kun je nagaan wat werkt of niet en kun je het aanpassen om zo jouw resultaten te kunnen behalen.

Interactie met doelgroep

Via social media, e-mail of andere platformen is het mogelijk om contact met jouw doelgroep te hebben. Zo kun je een betere relatie opbouwen en meer loyaliteit creëren.

Flexibiliteit

Online marketing is erg flexibel. Je kunt namelijk snel reageren wanneer er veranderingen in de markt zijn, om zo beter op jouw doelgroep in te spelen en je concurrenten voor te blijven. Ook kun je snel bepaalde content aanpassen, wanneer iets niet het gewenste resultaat bij de doelgroep heeft.

Online marketingplan

Om resultaten voor jouw organisatie te bereiken is het belangrijk om een duidelijk online marketingplan op te stellen. Wij leggen je stap voor stap uit hoe je jouw online marketingplan opstelt om zo effectief mogelijk jouw resultaten te behalen.

Missie, visie en merkidentiteit

Elk bedrijf hoort een missie, visie en merkidentiteit te hebben, want zonder dit kun je jouw doelen niet bereiken. Voor het begin van een online marketingplan dien je jouw organisatie in kaart te brengen.

Doelstellingen

Uiteindelijk wil je iets bereiken met online marketing, dat is dan ook de doelstelling van jouw organisatie. Zorg ervoor dat je doelstellingen altijd SMART zijn geformuleerd, want alleen zo kun je de doelen gericht nastreven.

Door al deze punten te omschrijven heb je al een goed begin van jouw online marketingplan. Zo krijg jij duidelijk hoe je jouw resultaten op een zo effectief mogelijke manier kunt behalen. Het enige wat nu nog moet gebeuren is het uitvoeren van het online marketingplan.

Analyse van de huidige resultaten

Om na een tijd het verschil tussen nu en de doelen te zien is 0-meting nodig van de huidige activiteiten en resultaten.

Doelgroeponderzoek

Om jouw doelgroep te bereiken, moet je eerst jouw doelgroep in beeld hebben. Om de doelgroep te bereiken en te trekken, kun je het online gedrag van jouw doelgroep in kaart brengen.

Concurrentieanalyse

Online heb je waarschijnlijk veel concurrenten, om je doelgroep te bereiken en tot actie over te brengen moet je je kunnen onderscheiden van jouw concurrenten. Wat maakt jou bijzonder? En waarom moet de doelgroep voor jou kiezen? Zijn vragen die je je tijdens dit proces moet afvragen.

Platformen

Via welke platformen wil je jouw doelgroep benaderen? Elke doelgroep bevindt zich waarschijnlijk op één of meerdere kanalen. Het is van belang dat je weet op welke manier jij kan inspelen op jouw doelgroep.

Online marketing uitbesteden

Heb je zelf geen idee hoe je een online marketingplan moet opstellen of hoe je het überhaupt moet uitvoeren. Wij kunnen jou helpen door advies te geven en strategieën op te stellen om ze vervolgens uit te voeren. Benieuwd welke kansen er op gebied van online marketing voor jouw organisatie zijn? Boek dan een gratis en vrijblijvend strategiegesprek.

Ben jij klaar om marktleider te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!