Nu kun je echt niet meer om TikTok heen; TikTok Search Ads is gelanceerd!

Wat is TikTok Search Ads?

Nu TikTok Search Ads beschikbaar is op TikTok, staan organisaties voor een spannende en vooral interessante verandering. Deze nieuwe functie heeft de kracht om de TikTok-game enorm te veranderen voor bedrijven die TikTok willen of al gebruiken.

Zo werkt het: wanneer TikTok gebruikers nu iets opzoeken binnen de app, kunnen bedrijven tegen betaling bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Daarnaast biedt TikTok toegang tot waardevolle gegevens, waaronder klikgegevens, zoektermen en conversie-metingen.

Hoe maakt TikTok Search Ads het verschil in jouw organisatie?

TikTok wordt steeds belangrijker voor de jongere generatie, net zoals Google dat voor andere is. En eerlijk gezegd, wie vindt dat niet interessant? Het opent de deur naar nieuwe kansen! Dus waarom zouden we er niet van profiteren? TikTok Search Ads geeft je meer controle over je advertenties en laten je beter mikken op mensen die iets willen kopen. Bovendien krijg je handige informatie, zoals hoe vaak er op je advertenties wordt geklikt, welke woorden mensen opzoeken, en/of mensen daadwerkelijk iets kopen na het zien van je advertentie. Het is precies wat je wilt om gevonden te worden!

Al positief over TikTok search Ads? En wil je al snel beginnen? Klik hier voor de trending sounds die nu op TikTok te vinden zijn!

De voordelen van organische content, normale ads en search ads

De voordelen van organische TikTok marketing:

  1. 24/7 zichtbaarheid van organische resultaten: Organische zoekresultaten zijn altijd beschikbaar en zichtbaar, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Dit betekent dat potentiële klanten je organisatie kunnen ontdekken, zelfs als je niet actief adverteert.
  2. Kostenefficiënt op lange termijn: SEO kan op lange termijn kostenefficiënter zijn dan betaalde advertenties. Hoewel het investering en tijd vergt om resultaten te zien, blijven de organische zoekresultaten stabiel en kunnen ze blijvende voordelen opleveren zonder voortdurende advertentiekosten.
  3. 10x meer effectieve organische resultaten: Organische zoekresultaten zijn worden vaker dan betrouwbaarder en waardevoller beschouwd dan betaalde advertenties.

De voordelen van de normale TikTok Ads

  1. Koning van betrokkenheid: TikTok staat op nummer 1 van alle social media platformen als het gaat om betrokkenheid. Dit komt gedeeltelijk door het uitzonderlijke algoritme dat uitblinkt in het presenteren van de relevantste video’s aan de juiste doelgroep, en dit succes zie je ook in de interactie met advertenties.
  2. Lage advertentiekosten: Door de beperkte concurrentie zijn kosten voor het bereiken van het publiek via advertenties lager in vergelijking met andere platformen zoals Facebook en Instagram.
  3. Geen account nodig: Gebruikers hebben geen account nodig om meteen te beginnen met scrollen, hierdoor groeit het platform razendsnel.

De voordelen van het nieuwe TikTok Search Ads:

  1. Directe resultaten: Met SEA zie je direct resultaat. Zodra je je advertenties hebt ingesteld en geactiveerd, kunnen potentiële klanten je advertenties zien en erop klikken.
  2. Advertenties boven organische resultaten: je advertenties verschijnen bovenaan de zoekresultaten, want betekent dat ze direct in het zicht van de gebruikers komen en zo meer aandacht krijgen dan organische zoekresultaten.
  3. SEA kost minder tijd: In vergelijking met SEO kost SEA minder tijd omdat het geen langdurige optimalisatie en content creatie vereist. Je kunt snel advertenties maken en aanpassen.

Dataverzameling waar je U tegen zegt

Nog een belangrijk pluspunt om te benoemen bij TikTok Search Ads: conversiegegevens, oftewel data. Dit biedt de kans om gebruikers te identificeren die actie hebben ondernomen, wat nieuwe mogelijkheden opent voor toekomstige campagnes. Met deze conversiegegevens kun je op doelgerichte manier te werk gaan. Je kunt bijvoorbeeld nieuwe doelgroepen creëren op basis van de mensen die al interactie hebben gehad met je advertenties.

Een ander voordeel is dat je met deze informatie je content specifiek kunt aanpassen aan dit al geïnteresseerd publiek. Je kunt een krachtige call to action toevoegen, omdat je weet dat deze mensen interesse hebben getoond.

Leuk zo’n nieuwe marketingfunctie, maar hoe vlieg je TikTok Search Ads strategisch aan?

Adverteren op basis van zoekwoorden op platformen zoals TikTok biedt een minder opdringerige benadering in vergelijking met de traditionele push marketing. Het mooie ervan is dat de zoekintentie van de gebruiker al duidelijk is. Dit betekent dat je advertenties worden getoond aan de mensen die actief op zoek zijn naar specifieke informatie of producten, waardoor de kans op betrokkenheid en conversie groter wordt.

Laten we nu eens kijken naar de strategische kant van dit alles. Het begint allemaal met je contentstrategie. Je moet nauwkeurig analyseren op welke zoekwoorden je het beste converteert. Het is eigenlijk vergelijkbaar met hoe je op Google zou adverteren. Je wilt bovenaan staan op zoektermen waarin je uitblinkt, waar je expertise in hebt en waarvan je weet dat je doelgroep interesse in heeft.

Wil je ontdekken hoe adverteren op basis van zoekwoorden jouw bedrijf naar nieuwe hoogten kan brengen? Laten we samen de mogelijkheden verkennen en een op maat gemaakte strategie ontwikkelen om jouw doelen te bereiken. Klik hier om nu een strategiegesprek in te plannen en je eerste stappen richting succes te zetten!

Ben jij klaar om marktleider te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!