Tastbaar Resultaat binnen je Online Marketingstrategie met Social Media Advertising

Als social-first online marketingbureau weten we vrijwel alles over social media marketing. Social media stopt niet bij het posten van een aantal berichten op je account. Nee, als je wilt dat social media echt winstgevend wordt en je van werk voorziet is het belangrijk om ook social ads mee te nemen in je online marketingmix.

Wat is social media advertising?

Social media advertising is het inkopen van advertenties van social media kanalen. Dit heeft als doel om, tegen betaling, meer mensen te bereiken binnen een doelgroep die jij zelf kan kiezen.

Hoe werkt advertenties inkopen via social media?

Social media advertenties inkopen werkt als volgt. Wanneer jij je campagne aan het instellen bent, kies jij op campagne- of op doelgroep-targeting-niveau je budget voor de advertenties. In tegenstelling tot PPC (Pay Per Click) via Google Ads, gaat dit bij social media via PPM (Pay Per Mille). Vrij vertaald betekent dit dat je een x bedrag betaalt per 1000 (mille) weergaven. Uiteraard kun je ook 1001 mensen bereiken; dan betaal je naar verhouding op dat PPM gemiddelde.

Strategisch te werk gaan met social ads

Zoals we eerder uitgelegd hebben, is het niet per sé relevant om social media overal in je klantreis in te zetten. Organische social media uitingen zijn bijvoorbeeld heel goed voor de Desire-fase in het AIDA model. Mensen zoeken namelijk naar vertrouwen via social. Bij social ads ligt dit iets anders. Dit heeft te maken met de verschillende doelstellingen per campagnetype en de markt waar jij in zit. Ik leg het hieronder uit.

Leads verzamelen met social ads

Bij het verzamelen van leads vertegenwoordigt de A van Action in het AIDA-model een lead. Voor een lead hoef jij niet per se van het social media kanaal af. Dit betekent dat je met een leaddoelstelling je gehele AIDA-traject kunt doorlopen via social media. Zie hieronder:

  • A van Attention: Jij adverteert met een video over jouw bedrijf waarin je de aandacht wekt van een potentiële klant
  • I van Interest: Doordat het een short form video is, is er de mogelijkheid voor de potentiële klant om de video langer te bekijken dan 3 seconden, wat iemand semi-geïnteresseerd maakt.
  • D. van Désiré: Je potentiële klant die de video langer dan drie seconden bekeken heeft kan twee vervolgstappen nemen. Nummer één, hij bekijkt je social media kanaal. Nummer twee, hij neemt nu geen actie maar jij retarget alle mensen die jouw video langer dan 3 seconden bekeken hebben waardoor een advertentie wederom bij deze persoon op de feed komt.
  • A van Action: Jouw doelstelling is leads verzamelen. Op kanalen zoals Facebook, Instagram en Linkedin kun je leadformulieren toevoegen aan je advertentie. Wil iemand meer weten of contact met je zoeken? Dan klikt diegene op de knop in de advertentie, vult zijn of haar gegevens in en stuurt deze op.

Conversies realiseren via social ads

Bij het realiseren van een aankoop of conversie via een website kun je helaas niet alleen maar te werk gaan via social media. Je hebt een ander kanaal nodig om een conversie te realiseren. Het is daarom voor webshops of bedrijven die conversies willen realiseren ook slim om je af te vragen waar je social media precies voor in gaat zetten. Zie hieronder:

  • A van Attention: Jij adverteert met een product van jouw bedrijf waarin je de aandacht wekt van een potentiële klant. Hier kun je social media voor gebruiken.
  • I van Interest: Doordat de potentiële klant meer wil weten over dit product, swipet degene door je product carrousel heen en klikt vervolgens door naar de website. Voor deze actie heb je social media nodig.
  • D van Desire: Nu komen we bij de oriëntatiefase aan. Hier kun je social media voor gebruiken, bijvoorbeeld om vertrouwen te wekken met een professioneel account, maar wanneer het om producten gaat zul je de webshop beleving vooral perfect moeten maken in je webshop! Deze keuze is dus aan jou.
  • A van Action: Jouw doelstelling is conversies binnenslepen. Als iemand niet direct de eerste keer gekocht heeft, dan kun je op kanalen zoals Facebook, Instagram en Linkedin mensen retargetten die op je website hebben gezeten. Diegene is al geïnteresseerd geweest en heeft misschien nog een zetje nodig om nog een keer te kijken. Hier kun je social media voor gebruiken. Heeft iemand wel al gekocht? Dan heb je dat te danken aan je webshop!

Waar kun je adverteren? Kies je middelen

Social media is mega divers. Zo kun je adverteren op kanalen zoals Facebook, Instagram of TikTok, maar heb je er ook al eens aan gedacht om LinkedIn, Pinterest of Snapchat in te zetten. Voor een overzicht van een aantal social media kanalen kun je ook altijd eens op onze pagina over social media uitbesteden, kijken!

Wie kun je bereiken met social ads

Nadat je je doelstelling gekozen hebt voor je campagne en helder hebt hoe je social media in je klantreis wilt zetten, is het tijd om je doelgroep te kiezen. Ik licht twee kanalen toe: Meta (Facebook en Instagram) en LinkedIn.

Meta
Via Facebook en Instagram zijn er meerdere typen targetingopties. Zo heb je aangepaste targetting op basis van externe of interne bronnen. Dit noemen we ook wel retargetting. Maar ook kun je targetten op doelgroep eigenschappen, zoals interesses, leeftijd, functies (wat niet zo goed werkt als op LinkedIn) of geslacht.

LinkedIn
De social advertising mogelijkheden op LinkedIn zijn erg krachtig, vooral als je deze in wilt zetten voor B2B-doeleinden. Op LinkedIn is het namelijk mogelijk om je exacte doelgroep te bereiken omdat je via dit kanaal kunt targetten op functies, bedrijven, ervaring en daarnaast ook nog op leeftijd, geslacht en interesses!

Retargeting

Ik benoemde het al eerder, retargeting is in de meeste gevallen een keuze die je maakt in de laatste twee fases van het AIDA-model. Wat retargetting is, zit eigenlijk ook al in de naam. Je target iemand opnieuw. Dit doe je aan de hand van bestaande bronnen die je haalt uit kanalen die van jou zijn. Zo kun je bijvoorbeeld mensen die je website of een specifieke pagina bezocht hebben, ook retargetten!

Resultaat behalen

Nadat jij je doelgroep en je advertenties ingesteld hebt, ga je resultaat behalen. Of dit nu websitebezoekers zijn of keiharde leads. Jij hebt heldere doelen en weet hoe je deze opvolgt. Heb je deze nog niet helder? Download dan ons e-book over 10 vuistregels voor een praktisch online marketingplan + een stappenplan hier!

Leads opvolgen

Stel, jij hebt leads verzameld die je nu kunt downloaden via je expresformulieren via Meta of in je accountoverzicht bij LinkedIn; wat doe je daar dan mee? Nou, bellen! De beller is altijd sneller. Afhankelijk van de soort van je lead (zoals e-booklead of directe leads) kun je diegene nabellen om te oriënteren waarom diegene zijn of haar contactgegevens achtergelaten heeft.

Social media advertenties uitbesteden

Ik voel je vingers branden op je scherm; jij wilt aan de slag! Dat kan met behulp van deze of onze andere artikelen, maar je kunt er omwille van tijd en kennis ook eens naar kijken of social media uit te besteden. We zijn hèt social media bureau van het Noorden en vinden onszelf boven andere grote marketingbureaus uitstijgen als het op social media aankomt. Maar ja, dat is WC Eend die WC Eend aanbeveelt, we know! 😉 Spijkers met koppen slaan doen we graag en een contactformulier invullen kost niks, alleen een beetje van je tijd om ons te woord te staan. Boek nu jouw gratis en vrijblijvende strategiegesprek.

Ben jij klaar om marktleider te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!