Online Marketing als Rode Draad voor je Organisatie (Hoe je met een helder plan een richting vormt voor de toekomst en het zorgt voor focus)

Wanneer je op een goede en op een juiste manier met je doelgroep als organisatie wilt communiceren is online marketing zeker niet onbelangrijk, het is kortweg de rode draad voor jouw organisatie. Online marketing biedt namelijk vele voordelen voor jouw organisatie. Door het inzetten van online marketing zoals social media, SEA, SEO en e-mailmarketing kun je de zichtbaarheid van jouw organisatie vergroten, je doelgroep bereiken en klanten loyaal maken.

Waarom is online marketing zo belangrijk?

Vrijwel iedereen is tegenwoordig online, zowel op internet als op social media. Jouw doelgroep zal ook in deze grote groep vallen. Door online marketing voor jouw bedrijf in te zetten weet je vrijwel zeker dat je jouw doelgroep bereikt. Online marketing is dan ook niet weg te denken voor jouw organisatie, omdat je er onder andere:

Doelgroep targetting

Door online marketing in te zetten kun je jouw doelgroep heel snel en specifiek bereiken. Online marketing geeft namelijk een optie om je doelgroep steeds verder uit te breiden, door mensen te bereiken die nog niet eerder met jou in aanraking zijn geweest.

Groot bereik

Online geeft je een wereld aan bereik. Het is een mogelijkheid om jouw doelgroep sneller en directer te benaderen. Door jouw boodschap op het juiste moment en op het juiste apparaat te laten zien kun je heel wat mensen bereiken.

Testen, testen en nog eens testen

Online marketing biedt bij veel van haar marketingactiviteiten dat testen mogelijk is. Zo kun je op jouw website bepaalde content testen welke het beste tot conversie leidt en kun je bij Google Ads testen welke advertenties het beste resultaat behalen.

Wat is online marketing en bijbehorende activiteiten?

De term online marketing hoor je veel voorbij komen zowel in jouw organisatie als in dit artikel, maar wat is online marketing nou precies? Dat leggen we jou graag uit! Online marketing is het promoten van producten en/of diensten via het internet. Het is dan ook de verzamelnaam voor alle marketingactiviteiten die op het internet plaatsvinden.

Met online marketing kun je verschillende doelen bereiken voor jouw organisatie zoals, het vergroten van jouw naamsbekendheid, het verhogen van de omzet, genereren van leads en conversies en de klanttevredenheid en loyaliteit verbeteren. Voorbeelden van online marketingactiviteiten zijn:

Social media

Tegenwoordig zit eigenlijk iedereen op social media. Daarom is social media een ontzettend belangrijk platform om online marketing doelen voor jouw organisatie te behalen. Door social media in te zetten kun je op verschillende manieren jouw doelgroep bereiken. Hierbij kun je denken aan het posten van berichten, adverteren aan de hand van social ads, gesprek met de doelgroep aangaan, delen stimuleren en social media als klantenservice bieden.

Om social media juist in te zetten, moet je nagaan op welk platform je dit het beste kunt doen. Waar is jouw doelgroep actief? Welke leeftijd wil je bereiken? En welke content moet ik op welk platform plaatsen. Wanneer je een oudere doelgroep wilt bereiken, heb je waarschijnlijk niks op TikTok te zoeken en is Facebook toegankelijker. Jouw doelgroep kan zich ook op allerlei verschillende platforms bevinden, waardoor je dus breed je social media marketing kunt inzetten. Sociale media uitbesteden.

SEO: je website optimaliseren voor zoekmachines

SEO is afgekort voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). Je doet bij SEO er alles aan om je content op de website zo in te richten en te maken dat Google en andere zoekmachines het meest relevant vinden voor zoekopdrachten. Wanneer je bijvoorbeeld dierensnoepjes verkoopt, wil je bij het zoekwoord ‘dierensnoepjes’ als één van de eerste resultaten in de zoekmachines te zien zijn.

Bij SEO moet je letten op de drie pijlers, techniek, content en autoriteit. Met techniek bedoelen we bijvoorbeeld de structuur van de website, laadsnelheid of de mobielvriendelijkheid van de website. De content is gericht op de teksten en afbeeldingen op de website en de focus op zoekwoorden. De autoriteit wordt toegekend door Google, jouw autoriteit wordt beoordeeld op domein, pagina en links op de website. SEO is een duurzame manier van content creëren, wanneer je stopt met SEO zullen je resultaten niet direct verdwijnen.

SEA; adverteren in Google

Met SEA, oftewel Search Engine Advertising bedoelen we de betaalde resultaten in de zoekmachines. Dit zijn de advertenties die als eerste resultaten worden getoond, wanneer je een zoekopdracht hebt gedaan. Search Engine Advertising is een hele effectieve manier om op een snelle manier op te vallen bij jouw doelgroep. Als adverteerder betaal je op basis van CPC (Cost Per Click), dit betekent dat er alleen wordt betaald, wanneer een gebruiker op de advertentie klikt. SEA uitbesteden.

E-mailmarketing

Met e-mailmarketing kun je een boodschap of bijvoorbeeld een aanbieding naar jouw klantencontacten sturen die zich hier vrijwillig voor hebben aangemeld. Je kunt met deze e-mails jouw contacten informeren over nieuwe producten, aanbiedingen en evenementen of je kunt ze vragen om feedback of review. Het is een zeer effectieve manier om jouw klanten te bereiken en zo informatie met ze te delen. Email marketing uitbesteden.

Doel van online marketing

Een online marketing doel is voor elke organisatie anders. Waar de ene organisatie zich wil focussen op het verkopen via de webshop, kan een andere organisatie juist willen richten op het aantal bezoeken in de fysieke winkels. Met online marketing kun je dan ook verschillende doelen bereiken, hierbij kun je denken aan:

Lead generation

Lead generation is vaak een doelstelling voor een organisatie waar je niet rechtstreeks iets op de website kan kopen, maar waar je aan de hand van een contactformulier, offerteaanvraag, contactformulier, e-mail of telefonisch contact op kunt nemen.

Conversies

Verkopen genereren is ook een doel van online marketing. Leads kunnen uiteindelijk tot een conversie leiden. De doelgroep moet op een juiste manier getriggerd worden om iets bij jouw organisatie te kopen.

Branding

Branding ook wel de naamsbekendheid van jouw organisatie. Je wilt je doelgroep naar jouw website trekken en daarom is het belangrijk dat ze weten wie je bent en en wat je doet.

Vindbaarheid

Als website wil je bezoekers trekken die uiteindelijk tot conversies kunnen leiden. Wanneer je niet veel mensen trekt, is dit waarschijnlijk omdat je niet gevonden wordt in de zoekmachines. Het is daarom belangrijk dat de vindbaarheid van jouw website hoog is.

Online marketingplan

Een online marketingplan opstellen is makkelijker gezegd dan gedaan. In zo’n plan staat informatie over jouw bedrijf, hoe je het naar buiten brengt, maar ook wie je ermee wilt bereiken en hoe. In een online marketingplan verwerk je dan ook de volgende punten:

  • Missie, visie en merkidentiteit
  • Analyse van de huidige resultaten
  • Doelgroeponderzoek
  • Concurrentieanalyse
  • Platformen
  • Doelstellingen

Door al deze punten te omschrijven heb je al een goed begin van jouw online marketingplan. Het enige wat nu nog moet gebeuren is het uitvoeren ervan.

Online marketing uitbesteden

Een online marketingplan maken of zelf online marketing doen voor jouw organisatie is niet iets wat je zomaar even doet. Het kost tijd, moeite, kennis en de enige ervaring. Lijkt het je toch beter om online marketing uit te besteden? Dat kan, door online marketing bij ons uit te besteden, kunnen we jou volledig ontzorgen op het gebied van social media, SEO & SEA en e-mailmarketing. Benieuwd welke kansen er voor jouw organisatie op gebied van online marketing zijn? Boek dan je gratis en vrijblijvende strategiegesprek.

Ben jij klaar om marktleider te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!